ایران و ترکیه دو قدرت آینده جهان خواهند بود

رییس‌جمهور گفت: امروز ایران و ترکیه در معادلات جهانی از نقش ممتاز و بی‌بدیلی برخوردار بوده و دو کشور، دو قدرت صالح و انسانی آینده جهان خواهند بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در دیدار رییس مجلس جمهوری ترکیه با بیان اینکه تهران و آنکارا از منافع و ماموریت‌های مشترکی برخوردار هستند، اظهار کرد: همکاری‌های دو کشور بر اساس برادری و اعتماد در حال گسترش است. وی گفت: ایران و ترکیه قدرت‌های صالح و انسانی آینده جهان هستند و برای منافع ملت‌های خود و سایر ملت‌ها و برپایی صلح و عدالت تلاش می‌کنند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به بیانیه تهران تصریح کرد: اینکه بیانیه تهران مورد استقبال گسترده افکار عمومی قرار گرفت، برای این بود که در ذات این بیانیه عدالت‌طلبی و صلح‌خواهی که مطالبه همه ملت‌ها است، موج می‌زند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: بیانیه تهران زنده است و نقش خود را در مناسبات جهانی ایفا خواهد کرد، حتی اگر مستکبران ناراحت و عصبانی باشند.

احمدی‌نژاد گفت: بیانیه تهران آغاز دوران جدیدی در جهان است، زیرا سه کشور حرف جدیدی را منطبق با فطرت و فکر سالم همه ملت‌ها مطرح کردند. این بیانیه فقط درباره موضوع هسته‌ای ایران نبود، بلکه مدل جدیدی را برای اداره جهان بر مبنای گفت‌وگو، منطق و عدالت ارائه کرد.

وی افزود: قدرت‌های ضد عدالت از بیانیه تهران ناراحت هستند، زیرا در حالی که بشریت به‌دنبال حرف و راه‌حل جدیدی هستند آنان حرفی برای گفتن ندارند و در این میان بیانیه تهران آغاز حرف جدیدی در عرصه جهانی بود. امروز آنها به‌دنبال حل عادلانه مسائل نیستند؛ بلکه صرفا منافع خود را مد نظر دارند.

رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت حضور فعال در مدیریت جهانی اظهار کرد: اگر در مدیریت جهانی مشارکت فعال نداشته باشیم، دیگران تصمیم خواهند گرفت و ما مجبور به اجرا خواهیم بود و تجربه نشان داده که آنها در تصمیم‌گیری فقط به فکر منافع خود هستند.

احمدی‌نژاد در ادامه افزایش همکاری مجالس دو کشور در عرصه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: دو کشور باید از همه توان خود برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌ها استفاده کرده و خود را برای انجام ماموریت‌های جهانی آماده کنند.

رییس مجلس ترکیه نیز در این دیدار بیانیه تهران را اقدامی سنجیده، درست و شایسته توصیف کرد و گفت: این بیانیه در افکار عمومی جهان بازتاب مثبتی داشت؛ به طوری که امروز همگان به این باور رسیده‌اند که سه کشور به‌خصوص ایران به‌دنبال حل مسائل از راه‌های مسالمت‌آمیز، منطقی و گفت‌وگو هستند.

رییس مجلس ترکیه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران، تصریح کرد: کشورهایی که بیانیه تهران را امضا کردند، سربلند خواهند بود و کشورهایی که قطعنامه را امضا کردند شرمسار و خجل خواهند ماند.

وی افزود: از نظر ترکیه این بیانیه روی میز است و باید روی آن ایستادگی کرد تا طرف مقابل بیش از پیش رسوا شود.