«آلمودوار» و «باردم» علیه جنایات فرانکو سخن گفتند

پدرو آلمودوار، فیلمساز و خاویر باردم بازیگر اسپانیایی در یک فیلم ویدئویی نسبت به قربانیان دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا ادای احترام کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه ۱۵ هنرمند برجسته معاصر اسپانیا در این فیلم ویدئویی که روز دوشنبه در مادرید پخش شد، یاد و خاطره صد‌ها تن از کشته‌شدگان سال‌های زمامداری ژنرال فرانکو (۱۹۳۶ تا ۱۹۷۵) را گرامی داشتند.

در این فیلم، پانزده هنرمند یاد شده داستان زندگی پانزده زن و مرد اسپانیایی را روایت کردند که در دوران جنگ‌های داخلی اسپانیا (۱۹۳۹-۱۹۳۶) و حکومت فرانسیسکو فرانکو در سی و شش سال پس از آن به دست نیرو‌های دیکتاتور به قتل رسیدند و بقایای اجساد آنان هرگز پیدا نشد.

گروهی از بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و موسیقیدانان اسپانیایی در واکنش به تصمیم دادگاه عالی اسپانیا در محاکمه قاضی بالتازار گارزون به جرم سوءاستفاده از قدرت و گشایش غیرقانونی پرونده‌های بسته‌شده متهمان به همکاری در کشتار‌های دوران حکومت ژنرال فرانکو، در این فیلم حاضر شده و به تشریح ابعاد گوناگون جنایات سال‌های دیکتاتوری در این کشور پرداختند.

گفتنی است در سال ۱۹۷۷ پارلمان اسپانیا با تصویب قانونی، کلیه متهمان جنایات منصوب به ژنرال فرانکو را عفو کرد و دستور مختومه اعلام شدن کلیه پرونده‌ها را در این زمینه داد.