گل: بیانیه تهران سران کاخ سفید را غافلگیر کرد

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور که برای شرکت در اجلاس سیکا به ترکیه سفر کرده است، در دیدار عبدالله گل همتای ترک خود با بیان اینکه شرایط و تحولات جهانی به نفع دو ملت در حال تغییر است، اظهار کرد: شرایط کنونی جهان فرصتی مناسب برای کشورهایی مانند ایران و ترکیه است که ضمن ارتقای سطح مناسبات خود در تحولات جهانی نیز نقش‌آفرینی کنند. به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مناسبات جهانی باید بر پایه عدالت و دوستی برقرار باشد و دو کشور می‌توانند در برپایی چنین مناسباتی همکاری‌های راهگشایی با یکدیگر داشته باشند.

احمدی‌نژاد و عبدالله گل همچنین بیانیه سه جانبه ایران - ترکیه و برزیل را راهکار جدید در حل مسائل بین‌المللی دانسته و خواستار همراهی و رویکرد مثبت همه کشورها از جمله گروه ۱+۵ نسبت به این بیانیه شدند.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه تهران فرصت ویژه و طلایی است که در اختیار آقای اوباما قرار دارد، گفت: آقای اوباما که با شعار تغییر به صحنه آمده می‌تواند از این فرصت برای حرکت در این مسیر استفاده کند و بی‌تردید اگر این فرصت را از دست دهد، زیان خواهد دید. عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار بیانیه سه جانبه تهران را بسیار خوب و موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: معتقدیم باید همه از این فرصتی که به وجود آمده نهایت استفاده را بکنند تا در آینده پشیمان نشوند.

وی افزود: ترکیه به شدت دنبال جلب رضایت سران کشورهای مختلف دنیا نسبت به این بیانیه است و در این زمینه نامه‌هایی به سران کشورها نوشته‌ایم و همچنان به تلاش‌های خود در این خصوص ادامه خواهیم داد. وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند که بیانیه تهران به امضا برسد و می‌توان گفت که برخورد واقع‌بینانه با موضوع هسته‌‌ای و تبادل سوخت آنها را غافلگیر کرد.