سینما

علیرضا سجادپور با توجه به سابقه و فعالیتش در عرصه هنرهای تصویری و به بهانه پانزدهمین سالگرد تاسیس سازمان فرهنگی و هنری، بحث ارتقای فرهنگ شهروندی را یکی از مهم‌ترین اهداف همکاری سازمان با عرصه سینماو تلویزیون دانست، نکته‌ای که مورد توجه بوده‌است. سیروس الوند،‌ درباره حمایت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری طی یک سال اخیر گفت: خوشبختانه با حمایت سازمان فرهنگی و هنری فیلم‌های خوبی ساخته شده است و من فکر می‌کنم ثمره این حمایت‌ها، چشم‌اندازهای خوبی است که در آینده سینمای ایران شاهد

آن خواهیم بود.

فیلم‌های «راز موفقیت» به کارگردانی عباس مرادیان، «بگو مگو» به کارگردانی حسن هدایت و «دیدگاه» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر عناوین پروژه‌هایی است که پروانه ساخت گرفته‌اند.

شورای صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های «دردسر بزرگ» به کارگردانی مهدی گلستانه، «پرستوهای عاشق» به کارگردانی فریال بهزاد و «سه نفر روی خط» به کارگردانی خسرو ملکان پروانه نمایش صادر کرده است.

روابط‌عمومی جشن سینمای ایران اعلام کرد با توجه به درخواست‌های فیلمسازان بخش‌های فیلم کوتاه و مستند، مهلت ارائه آثار به جشن سینمای ایران تا پایان روز ۲۷ خرداد ماه تمدید شد.

معاون سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت وی‍ژه‌ای از فیلم‌های دینی و دفاع مقدس خواهد داشت.

جمعی از کانون‌ها و انجمن‌های خانه سینما در بیانیه‌ای از دستگاه‌های اجرایی خواستار تعاملات قانونی با هیات مدیره خانه سینما شدند.

رییس هیات‌مدیره‌ انجمن فیلم کوتاه گفت: از امسال به ‌صورت دوره‌ای، هر سال یک تندیس شایستگی را به بخش‌های فیلمنامه، تدوین، فیلمبرداری و صدابرداری در جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما، اختصاص خواهیم داد.

تئاتر

رها شیرازی نمایش «اورفئوس» را در خانه هنرمندان ایران اجرا می‌کند.

رضا ثروتی که اخیرا نمایش «مکبث» را در گرجستان اجرا کرده است، از اجرای این اثر نمایشی در جشنواره تئاتر آمستردام خبر داد.

رسانه

تمامی مسابقات جام جهانی فوتبال در میادین کشورهای عضو ای.بی.یو به نمایش درمی‌آیند.

سایمون کاول و دو بازیگر از مجموعه فیلم‌های هری پاتر در جمع برندگان جایزه بافتا تلویزیونی قرار گرفتند.

ادبیات

کتابخانه دکتر علی‌محمد حق‌شناس همزمان با چهلمین روز درگذشت این استاد فقید زبان‌شناسی و فرهنگ‌نویس در روستای سنگ‌ سرک کلاردشت - محل دفن او - راه‌اندازی می‌شود.

رضا امیرخانی درباره تبلیغات کتاب در ایران، گفت: تبلیغات رسمی در ایران بی‌فایده است و مخاطب تنها به هم‌مسلکان خود اطمینان دارد.

پژمان الماسی‌نیا مجموعه شعر جدیدی منتشر می‌کند. این مجموعه با نام «تقویم عقربه‌دار ماه‌های بهار» شامل ۸۳ شعر سروده‌شده در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۸۸ است.

سروش حبیبی، مترجم ایرانی ساکن آلمان رمان مشهور «دکتر ژیواگو» اثر نوبلیست روس بوریس پاسترناک را از زبان روسی به فارسی ترجمه کرد.

پس از انتشار مجموعه داستان «تهران در بعدازظهر»، مصطفی مستور از تجدید چاپ تعدادی از آثار پیشین خود خبر داد.

مجموعه داستان «باد برگ‌ها را به سمت دره‌ها می‌برد» شامل ۱۰ داستان با موضوع دفاع مقدس نوشته علی‌الله سلیمی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

موسیقی

یازدهمین جشن خانه موسیقی ۱۰ مهر ماه همزمان با روز جهانی موسیقی در برج میلاد برگزار می‌شود.

رییس انجمن موسیقی فارس از سیر نزولی کنسرت موسیقی در استان خبر داد. محسن خباز روز گذشته ـ ۱۷ خرداد ماه‌ـ و در جریان دیدار اهالی موسیقی با فرماندار شیراز با بیان اینکه شهر شیراز ۴۰ آموزشگاه فعال موسیقی دارد که از این میان حدود ۷ آموزشگاه به مهارت‌آموزی موسیقی می‌پردازند، گفت:‌ در این آموزشگاه‌ها بیش از ۵۰۰ نفر در کسوت استادی و مربی مشغول به تدریس هستند و آموزش و پرورش حوزه موسیقی توسط بخش خصوصی با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انجام می‌شود.

تجسمی

در نمایشگاه «جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان» برای نخستین بار پرتره‌های ۲۴ هنرمند بزرگ جهان از جمله پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، ویکتور وازارلی و ... رونمایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران از تلاش برای برگزاری جشنواره بین‌المللی مجسمه‌های شنی در دهه نخست مرداد‌ماه خبر داد.

دیوارهای گالری «ملک» به آثار نقاشی «ایرج شافعی» اختصاص یافته است و از روز جمعه میزبان بیست‌ویکمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که به معصومه سیحون تقدیم شده است.

«خودنگاره‌های امروز» با آثاری از ۱۷ عکاس ایرانی، روز جمعه در نگارخانه راه ابریشم رونمایی می‌شود. نگارخانه راه ابریشم از روز جمعه ـ ۲۱ خرداد ماه ـ میزبان نمایشگاهی از عکس‌های ۱۷ هنرمندی می‌شود که هر کدام قرار است یک قطعه عکس سلف پرتره سیاه و سفید یا رنگی ارائه کنند.

آثار راه یافته به بخش نمایشگاهی نخستین جشنواره ملی جوان ایرانی در چهار رشته عکس، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی به طور همزمان در تهران، استان‌های آذربایجان غربی، یزد، گلستان و کرمان به نمایش درخواهند آمد.