دنیای اقتصاد- منوچهر متکی‌، وزیر خارجه روز یکشنبه در حاشیه نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در جده با وزیران خارجه ترکیه، لبنان‌، معاون وزیر خارجه سوریه و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، متکی در دیدار با احمد داوود اوغلو همتای ترک خود آخرین تحولات مربوط به ابتکار امضای بیانیه سه جانبه تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای را مورد تبادل نظر قرار داد. در‌این دیدار همچنین استقبال کشورها و مناطق مختلف از‌این ابتکار برای برون‌رفت از فضای تقابلی به سوی تعامل و همکاری مورد توجه و تاکید قرار گرفت. متکی و داوود اوغلو ابراز امیدواری کردند که تعامل هوشمندانه گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس اتمی) زمینه را برای اجرای اعلامیه تهران به ویژه در ارتباط با تبادل سوخت فراهم نماید.

طرفین همچنین رویکرد مبتنی بر تقابل را محکوم به شکست دانسته و آن را به زیان همه طرف‌ها ارزیابی کردند. در‌این دیدار همچنین وزیران خارجه‌ایران و ترکیه از روند رو به رشد مناسبات فی ما بین و همکاری‌ها و رایزنی‌های سازنده دو کشور در ابعاد دو جانبه، چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز رضایت کردند و راهکارهای تقویت و تحکیم بیشتر همکاری‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی و راه‌های مقابله با‌ این جنایات از دیگر محورهای مورد مذاکره در ‌این دیدار بود. بر اساس این گزارش، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز در حاشیه برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص حمله رژیم اشغالگر قدس به کاروان آزادی در جده با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ‌ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی در‌این دیدار پیرامون مساله هسته‌ای، بیانیه سه جانبه تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای را فرصتی مغتنم برای حرکت به سوی تعامل و همکاری به جای تقابل توصیف کرد. وی از روند ممتاز مناسبات تهران - دمشق در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ابعاد دو جانبه، چند جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز رضایت کرد.

معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز با مهم خواندن امضای سه‌جانبه تهران پیرامون تبادل سوخت هسته‌ای، از سیاست‌های مدبرانه و حکیمانه جمهوری اسلامی ‌ایران تقدیر کرد و حمایت مقامات عالیرتبه کشورش را از مواضع و سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ‌ایران مورد تاکید قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر، متکی در دیدار با احسان الدین اکمل اوغلو، دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی بر ضرورت فعال‌تر شدن ‌این سازمان و برداشتن گام‌های عملی و سریع برای متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و رفع کامل حصرغزه و مردم بی‌دفاع و مظلوم آن تاکید کرد.