اظهارات جدید مدودف باور نکردنی است

جلالی: تجدید نظر در سطح روابط با روسیه الزامی است

ابراهیمی: باید درباره کاهش رابطه با روسیه حساب‌شده عمل کنیم معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به تماس‌های مقامات روسی پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره روسیه گفت: اظهارات و موضع‌گیری‌های مدودف علیه ایران غیرقابل باور است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص اظهارات اخیر مدودف رییس‌جمهور روسیه در سفر به آلمان، مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران قطعی است و ایران باید صدای غرب را بشنود، اظهار کرد: این موضع‌گیری‌های سران روسیه به ضرر خودشان خواهد بود.

وی افزود: دنباله روی روس‌ها از آمریکایی‌ها برای آنان گران تمام خواهد شد و قطعا روس‌ها را در میان افکار عمومی‌جهان و ملت‌ها محکوم خواهد کرد. بیانیه سه‌جانبه تهران در چارچوب قواعد بین‌المللی بود و دنیا آن را پذیرفته است، لذا از روسیه انتظار می‌رفت که این بیانیه را پذیرفته و براساس آن تغییراتی در رفتارش ایجاد کند.

میرتاج‌الدینی با اشاره به انتقاد رییس‌جمهور از سیاست‌های روس‌ها در سفر استانی به کرمان گفت: بعد از انتقادات رییس‌جمهور در تماس‌هایی که مقامات روسی با مقامات کشورمان داشتند، خواست تغییر رفتار در سخنانشان مشهود بود.

وی افزود: سفر اخیر مدودف به آلمان و اظهارات و موضع‌گیری‌های وی علیه جمهوری اسلامی ‌ایران به‌رغم تماس‌های مقامات روسیه پس از انتقاد رییس‌جمهور برای ما جای سوال دارد و غیرقابل باور است.

لزوم تجدید نظر در روابط با روسیه

در همین رابطه، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روس‌ها نباید از جریان تند و افراط‌گرای آمریکایی دنباله روی کنند، تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر این رویه روس‌ها ادامه پیدا کند، تجدیدنظر در سطح روابط با این کشور الزامی‌است.

جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص اظهارات اخیر مدودف رییس‌جمهور روسیه در سفر به آلمان، مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران قطعی است و ایران باید صدای غرب را بشنود، اظهار داشت: اینگونه مواضع از جانب روسیه منافی نگاه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه است.

وی افزود: نگاه ایران و روسیه به بحث ساختار قدرت در عرصه بین‌الملل به هم نزدیک بود و ایران همواره مخالف یک جانبه‌گرایی آمریکا به شمار می‌رود. از طرف دیگر جمهوری اسلامی‌ایران همواره خواهان ایفای نقش از ناحیه قدرت‌های بزرگ در عرصه بین‌الملل است و لذا ایران تکثرگرایی و پلورالیزم قدرت در عرصه جهانی را دنبال می‌کند. ایران از جهات متفاوت حضور روسیه قدرتمند در عرصه جهانی را در مغایرت با نظریه یک جانبه گرایی آمریکا موثر می‌داند.

وی با بیان اینکه دنباله روی روس‌ها از جریان افراط‌گرای آمریکایی مغایر با نگاه استراتژیک ایران است، گفت: با این رویه روس‌ها به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید تجدید‌نظر جدی در روابط جمهوری اسلامی ‌ایران با روسیه صورت گیرد.

حساب شده عمل کنیم

در همین حال، حسین ابراهیمی، عضو دیگر کمیسیون سیاست خارجی مجلس، نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که روابط با روسیه نباید به این سرعت کاهش یابد و ما در این خصوص حساب شده عمل کنیم و باید در نظر داشته باشیم که اظهارات دیمیتری مدودف‌، رییس‌جمهور این کشور بیشتر تاکتیکی است.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: روس‌ها به دنبال منافع خود هستند و هر جایی که این منافع بیشتر اقتضا کند همواره به آن سمت می‌روند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این مواضع مدودف در آلمان بیان شده است‌، تصریح کرد: روسیه چون در نظر داشته که قطعا یک کار بزرگ با کشور آلمان انجام دهد، مواضع خود را در خصوص ایران اینگونه اعلام کرده است و این موضع واقعی آنها نیست، بلکه این مواضع بیشتر جنبه تاکتیکی دارد نه استراتژیکی‌. روس‌ها گاهی حرفی می‌زنند و بعد از گذشت مدتی آن حرف‌ها و مواضع را تغییر می‌دهند.

وی درباره کاهش سطح روابط جمهوری اسلامی ‌ایران با کشور روسیه با توجه به اظهارات رییس‌جمهور این کشور، عنوان کرد: روابط با این کشور نباید به این سرعت کاهش یابد و ما باید در این خصوص حساب شده عمل کنیم و در نظر داشته باشیم که اظهارات رییس‌جمهور این کشور بیشتر تاکتیکی است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: روسیه اگر بخواهد کاری با غربی‌ها انجام دهد ممکن است برای انجام دادن کارهایش اظهارنظرهایی این چنینی داشته باشد، اما در واقع روسیه نمی‌تواند از منافعی که در ایران دارد به این سادگی دست بردارد.