سینما

رییس انجمن مستندسازان از تمدید مهلت ارسال آثار بخش مستند تا ۲۷ خرداد ماه به جشن خانه سینما خبر داد و از محبوبه هنریان به عنوان نماینده این صنف برای هماهنگی‌های امور جشن نام برد. طی یک همکاری فرهنگی بین‌المللی، فیلم‌های کلاسیک «جان فورد» بازسازی می‌شوند.

در پی خبرهای اخیر مبنی بر معرفی نماینده کانون کارگردانان به جلسات شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد، معاون اجرایی خانه سینما گفت: خانه سینما منتظر اعلام آمادگی و وفای به‌عهد معاونت سینمایی در پذیرش هر دو نماینده خانه سینما، در شورای پروانه فیلم‌سازی است.

انتخاب رییس شورای صنفی نمایش به معرفی رسمی نماینده کانون کارگردانان موکول شد.

«دن چیدل»، بازیگر صاحب‌سبک‌هالیوود سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد شد.

پنج فیلم مستند از تولیدات «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»، در بخش ویژه «مرور فیلم‌های ایرانی» جشنواره بین‌المللی «پیامی به بشریت» روسیه به نمایش درخواهند آمد.

ثبت‌نام اینترنتی بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آغاز شد. ثبت‌نام در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای نخستین‌بار به روش اینترنتی و از طریق وب‌سایت www.shortfilmfest.ir آغاز شد.

۱۱۰ فیلم منتخب نخستین جشنواره فیلم‌های یک دقیقه‌ای با موضوع اصلاح الگوی مصرف با حضور جمعی از هنرمندان و سازندگان آثار یک دقیقه‌ای و... توسط موسسه رسانه‌های تصویری در سینما آزادی به نمایش گذاشته خواهد شد.

به منظور رونق سینماداری و افزایش انگیزه حضور تماشاگران در سالن‌های سینما از تیر ماه سال جاری در قراردادهای واگذاری و فروش حقوق ویدئویی فیلم‌های سینمایی ایرانی، زمان عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی حداقل ۴ماه پس از اتمام اکران فیلم در تهران خواهد بود.

تئاتر

چیستا یثربی، نویسنده و کارگردان نمایش «پری‌خوانی عشق و سنگ» درباره قرار‌داد این نمایش گفت: قرارداد ما به این صورت است که هفت میلیون از هزینه‌های نمایش از فروش گیشه تامین می‌شود و بقیه هزینه‌های نمایش و دستمزد عوامل گروه از طریق حمایت مرکز هنرهای نمایشی تامین خواهد شد.

بهرام بیضایی شامگاه ‌١٦ خرداد‌ ماه به تماشای نمایش «یک دقیقه سکوت» نوشته محمد یعقوبی و کار آیدا کیخایی نشست و کیخایی به نمایندگی از گروه اجرایی این نمایش اجرای شب گذشته را به بیضایی تقدیم کرد.

آیدین الفت که این روزها نمایش «تجربه مرگ» را در حوزه هنری اجرا می‌کند، از تمدید اجرای این نمایش تا روز ۲۸ خرداد ‌ماه خبر داد.

ادبیات

کاظم سادات اشکوری در سالروز تولد ۷۲ سالگی‌اش از پایان نگارش کتابی تازه با عنوان «آقای صداقت، اگر جای شما بودم» خبر داد.

حافظ موسوی گفت: تجربه نشان داده که اگر قرار باشد صداوسیما نسبت به تبلیغ کتاب اقدام کند، ‌بیشتر تفکر و سلیقه خاصی را تبلیغ می‌کند.

گزیده شعر ایتالیا با ترجمه و پژوهش مریم شرکا و همکاری آناماریا موتاکی به فارسی منتشر شد.

نجف دریابندری از بیمارستان مرخص شد. این مترجم پیشکسوت که نهم خرداد ماه در پی سکته مغزی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایرانمهر منتقل شده بود و از دوازدهم خرداد ماه در بخش عمومی بستری بود، از بیمارستان مرخص شد و به خانه رفت.

عباس صفاری با انتقاد از این‌که شاعران مدرن فارسی آن‌گونه که باید، از اسطوره‌های خودمان استفاده نکرده‌اند، معتقد است: شاید سینمای ایران به خاطر ماهیت تجاری و سودآورش برای خوشامد تماشاگر غربی فیلم بسازد؛ ما اما برای خوشامد غربی‌ها نباید شعر و داستان بنویسیم.

جلد دوم از مجموعه سه جلدی «دایره‌المعارف انقلاب اسلامی» به همت گروهی از پژوهشگران در شورای عالی دایره‎المعارف انقلاب اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

احمدرضا احمدی و هدا حدادی به عنوان دو نامزد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن معرفی شدند.

ژوزه ساراماگو، برنده جایزه نوبل ادبیات و آلیس مونرو نویسنده مطرح کانادایی از کاندیداهای دریافت جایزه ادبی ۲۰۱۰ شاهزاده آستوریاس هستند که نتیجه آن چهارشنبه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) در شهر اویدی اسپانیا اعلام خواهد شد.

موسیقی

شهداد روحانی از اجرای احتمالی با ارکستر سمفونیک تهران در تیر ماه خبر داد.

محسن شهرنازدار، پژوهنده موسیقی روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه سال جاری درباره «خصوصیات فرهنگی موسیقی دستگاهی ایران» در تالار فارابی دانشگاه هنر سخنرانی می‌کند.

مه‌آبادی، سرپرست گروه موسیقی سل از انتشار آلبوم‌های گروه با عنوان فراسو و باخ تا به امروز خبر داد.

تجسمی

غلامعلی طاهری، دبیر نمایشگاه «جلوه‌های هنر معاصر جهان» از رونمایی بیش از ۴۰ اثر جدید نقاشی، مجسمه، چاپ، تصویرسازی و چیدمان از هنرمندان بزرگ جهان در نمایشگاه جلوه‌های هنر معاصر جهان خبر داد.

نمایش یک روزه آثار شیده تامی ۱۹ خرداد ماه در گالری دی برپا می‌شود.

نمایشگاه مجسمه‌های فرزانه حسینی و هوراد گرجی از ۲۱ خرداد در گالری ماه برپا می‌شود. فرزانه حسینی و هوراد گرجی که مجسمه‌سازی را نزد پرویز تناولی آموخته‌اند، ۲۷ مجسمه برنزی از آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش‌ می‌گذارند.

مراسم بزرگداشت مرحومه «معصومه سیحون»، بانوی هنرمند و گالری دار ایرانی، عصر چهارشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.