تماشای فوتبال روی پرده سینما؟

با نزدیک‌شدن به دوران برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال و آغاز فصل تابستان، پیش‌بینی‌ها برای اکران تابستان و راهکارهایی برای جذب مخاطب بیشتر برای آن روزها از مسائل و دغدغه‌های اصلی سینماداران شده است. شاید با راهکارهایی بشود در روزهایی که تلویزیون ایران -به عنوان یکی از معدود رسانه‌های تصویری جهان- به پخش مستقیم بازی‌ها می‌پردازد، سینما را هم کمابیش پررونق نگه داشت. در همین زمینه پیشنهادهایی مبنی بر نمایش بازی‌های جام جهانی در سینماها مطرح شده است.

از جمله مدیر سینما فلسطین به «ایسنا» می‌گوید: ما یک بار هم درگذشته چنین تصمیمی را تجربه کرده‌ایم و در رقابت‌های سال ۱۹۹۸ هم یکی از بازی‌های ایران را در سالن سینما فلسطین نمایش دادیم؛ اما با توجه به آن تجربه، اکنون دیگر صلاح نمی‌دانم که چنین طرحی را در سینما فلسطین عملی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: معمولا به دلیل هیجانات فوتبال و پر‌شور ‌بودن مخاطبان آن خیلی فضا قابل کنترل نیست و در مرتبه قبلی ما در مواردی شاهد اتفاقاتی بودیم که با توجه به آنها اصلا صلاح نمی‌دانیم که دوباره این تجربه را تکرار کنیم. در آن دوره با توجه به اینکه ایران هم در رقابت‌ها حضور داشت، مشکلات متعددی برای ما ایجاد شد و به همین دلیل اکنون اگر تمام سینماداران هم از این طرح استقبال کنند، ما در سینما فلسطین چنین تجربه‌ای را تکرار نخواهیم کرد.

رضایی درباره راه‌های رونق بخشی به اکران تابستانه فیلم‌ها هم می‌گوید: اگر فیلم‌های خوب و قوی داشته باشیم، سینما در هر شرایطی مخاطب خود را حفظ خواهد کرد. در این میان ممکن است که عده‌ای هم پای فوتبال بنشینند؛ اما حتی در زمان رقابت‌های جام جهانی هم فیلم خوب مخاطب خواهد داشت. رقابت‌های جام جهانی هم نهایتا یک ماه طول می‌کشد و پس از آن هم اگرچه فصل گرما و تابستان را در پیش داریم، اما با این وجود اوقات فراغت مردم در این فصل به مراتب بیشتر از گذشته خواهد بود.

مدیر سینما فلسطین مساله بهای بلیت را از دیگر دلایل تاثیرگذار در میزان استقبال مردم از سینماها برشمرد و گفت: اکنون فروش روزهای سه شنبه سینما با روزهای دیگر آن قابل مقایسه نیست و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مسائل مالی هم در میزان مخاطب تاثیر به سزایی دارند.

اما رضا سعیدی‌پور هم که از پیشنهادکنندگان و موافقان طرح نمایش فوتبال در سینماها است، درباره نمایش رقابت‌های فوتبال در سالن‌های سینما گفت: به شخصه با این طرح کاملا موافقم و بر این باورم که این طرح موجب انس گرفتن مخاطبان فوتبال با سینما می‌شود.

مدیر سینما «آزادی» توضیح می‌دهد: از آنجا که مردم کشور ما از رویداد‌های مختلف دنیا استقبال می‌کنند، بسیار خوب است که ما با توجه به نزدیک‌شدن رقابت‌های جام جهانی، فضایی را در سینماها به طرفداران فوتبال اختصاص دهیم. ما طی سال گذشته تمام بازی‌های مهم در لابی‌های خود به صورت مستقیم پخش کردیم و اکنون دوست داریم که این بار این اتفاق را برروی پرده نقره‌ای تجربه کنیم.

سعیدی‌پور همچنین خبر می‌دهد: طرح نمایش فوتبال در سینماها طی امروز و فردا به شورای صنفی نمایش می‌رود و جزئیات آن از قبیل قیمت بلیت‌ و اینکه آیا اصلا قرار است پولی بابت این طرح از سوی مخاطب پرداخت شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تاکنون هم طرحی درباره بهای بلیت این برنامه ارائه نشده و تصمیم‌گیری در این زمینه به شورای صنفی نمایش محول شده است.

قائم‌مقام اجرایی حوزه هنری درباره راهکارهای رونق بخشی به سینما در فصل تابستان می‌گوید: پیش از این، طرحی ارائه کردیم که بر اساس آن سینماداران خواهان افزایش تعداد روزهای فروش بلیت نیم بها شدند. من هم به شخصه بر این باورم که این اتفاق می‌تواند موجب رونق بخشی سینماها شود. این طرح اکنون در شورای صنفی نمایش در حال بررسی است و من فکر می‌کنم که با این قضیه بخشی از مشکل حل می‌شود.

سعیدی‌پور با اشاره به افزایش مخاطبان سینما در روزهای سه‌شنبه (روز فروش نیم‌بها) تاکید می‌کند: ما سینماداران آمادگی خود را بابت افزایش روزهای بلیت نیم بها اعلام کرده‌ایم و منتظریم تا شورای صنفی نمایش و اداره نظارت و ارزشیابی هم موافقت خود را با این طرح اعلام کنند.

در همین زمینه محمود پاسبانیان درباره طرح نمایش فوتبال در سینماها می‌گوید: به ‌شخصه فکر نمی‌کنم این طرح خیلی موفق باشد و خیلی هم موافق آن نیستم.

مدیر سینما استقلال با اشاره به هیجاناتی که در تماشاگران بازی‌های فوتبال وجود دارد، ادامه می‌دهد: به هرحال فوتبال ورزشی هیجان‌انگیز است و ممکن است مخاطبان آن دستخوش هیجانات فراوان شوند؛ علاوه بر این، این احتمال هم وجود دارد که این طرح خیلی هم مورد استقبال قرار نگیرد.

وی درباره چگونگی رونق بخشی اکران تابستانه فیلم‌ها هم می‌گوید: درست است که جام جهانی در استقبال مردم از سینماها تاثیر می‌گذارد؛ اما اگر سینماها فیلم‌های خوب و برنامه مناسب اکران داشته باشند، قطعا نیازی به غصه خوردن بابت رکود سینماها در ایام رقابت‌های جام جهانی نخواهد بود. اگر ما فیلم‌های خوبی داشته باشیم فصل تابستان از زمان‌های خوب اکران است. جام جهانی هم قرار نیست دائمی باشد و تنها در دوره‌ای یک ماهه است.

پاسبانیان در ادامه صحبت‌هایش به پردیس‌های سینمایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که پردیس‌های سینمایی از چند سالن برخوردارند در زمینه تنوع اکران با مشکلی مواجه نیستند؛ اما در سینماهای تک سالنه و سرگروه‌ها که باید تک سالنه باشند، قطعا مشکلاتی وجود دارد؛ اما اگر ما هم اجازه داشته باشیم که روزانه حداقل دو یا سه فیلم را اکران کنیم، این موضوع به برنامه تابستانه ما کمک خواهد کرد.