پیشنهاد ایران برای شکستن حصر غزه

منوچهر متکی‌، وزیر خارجه که دیروز برای شرکت در نشست اضطراری وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به جده سفر کرد، در جمع خبرنگاران در فرودگاه این شهر گفت:‌ به دنبال برخوردی که رژیم صهیونیستی و عواملش با کاروان کمک‌رسانی بین‌المللی از ملت‌های مختلف و از بیش از ۴۰ کشور دنیا که راهی غزه بودند و اقدام جنایتکارانه‌شان را برای کشتن افراد بی‌گناه امدادرسان و مجروح کردن تعداد زیادی از آنها انجام دادند، به درخواست دولت ترکیه و برخی از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی از دبیر کل این سازمان، اجلاس فوق‌العاده وزرا در جده برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، متکی افزود: بسیار امیدوار هستیم بتوانیم به تصمیمات جدی در این زمینه در قالب بیانیه پایانی اجلاس دست بیابیم.

متکی همچنین گفت: ‌هیات جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخصی در این اجلاس مطرح خواهد کرد و در یکی دو روز گذشته نیز با برخی از کشورهای اسلامی در مشورت و تبادل نظر و رایزنی بوده‌ایم، امیدوار هستیم غالب پیشنهادهای ارائه شده که بخشی در برگیرنده برخورد با این رژیم جعلی و جنایتکار است و بخشی دیگر در حمایت از غزه و مردم مظلوم فلسطین است، مورد توجه قرار گیرد و به تصویب برسد و اگر این پیشنهادهای مورد پیگیری و عمل قرار گیرد، گمان می‌کنیم تاثیرات جدی خود را خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: بخشی از این پیشنهادهای در مورد رژیم صهیونیستی و کلیت مشکل فلسطین و مسائلی که با آن مواجه هستند، است و بخشی نیز در مورد غزه و شرایط خاصی که در غزه حاکم است و به ویژه محاصره طولانی مدت غزه به ویژه پس از جنگ تحمیلی در غزه که در یکسال گذشته با شدت بیشتری ادامه دارد، می‌باشد تا این حصرها به طور کامل شکسته شود و غزه از سایه‌های شوم رژیم صهیونیستی آزاد شود.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرده است‌: کمیته اجرایی این سازمان در این نشست به موضوع کشتار اخیر شماری از حامیان مردم ستمدیده فلسطین در باریکه غزه می‌پردازد. دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تلاش برای شکستن محاصره اقتصادی باریکه غزه و آزاد کردن مردم این منطقه که هم اینک از نظر غذایی، بهداشتی و دارویی در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند، از اهداف اصلی برگزاری این نشست فوق‌العاده است.

نباید ساکت بنشینیم

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی گفت: سازمان کنفرانس اسلامی که دومین سازمان بین‌المللی پس از سازمان ملل است، باید در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی، اقداماتی جدی انجام دهد و در این رابطه باید پیشنهادهای دبیرکل این سازمان و سایر وزرا مطرح شود.

به گزارش ایسنا، داوود اوغلو ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: کاروان آزادی حامل کمک‌های انسان دوستانه به غزه بود و اتباع بیش از ۳۲ کشور در آن مورد حمله وحشیانه اسرائیل قرار گرفت و تعدادی از سرنشینان کشتی بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنها خبری نیست.

وی افزود: ترکیه این حمله وحشیانه را به شدت محکوم می‌کند و همه مسوولیت‌ها در این رابطه بر عهده رژیم صهیونیستی است. ما خواستار تحویل پیکرهای شهدا و آزادی گروگان‌ها هستیم. از کشورهای حاضر در این اجلاس که در کنار ما بودند تشکر می‌کنم و از شورای امنیت خواسته‌ایم که اجلاس فوق‌العاده‌ای در این رابطه تشکیل دهد که این اجلاس منجر به محکوم کردن حمله اسرائیل و خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شود. وی افزود: امیدواریم اسرائیل مانع تلاش‌های این کمیته حقیقت‌یاب نشود. داوود اوغلو ادامه داد: شورای حقوق بشر سازمان ملل این جنایت را محکوم کرد و با ترکیه اعلام همبستگی کرد. داوود اوغلو تاکید کرد: ما نباید در مقابل این جنایت‌ها ساکت بنشینیم باید از طریق کانال‌های رسمی و بین‌المللی و مردمی این جنایت را محکوم کنیم.