مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارزشیابی و درجه‌بندی فعالیت‌های جدید این معاونت را از سیاست‌های اصلی برشمرد و هدف آن را جلوگیری از هرگونه ارتباط غلط و رانت‌خواری در سینمای ایران دانست. علیرضا سجادپور؛ مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیشنهاد تاسیس شرکت‌های سینمایی پژوهش و فیلم‌نامه از سوی وی ارائه شده ‌است، در این خصوص به سوره سینما گفت: در سیاست‌های جدید معاونت سینمایی که در دفترچه اعلام شد، حمایت از مرحله پژوهش و نگارش فیلم‌نامه بسیار جدی دیده شده ‌است و بنای ما بر این است که بخشی از حمایت‌های جدی خودمان را در این بخش به کار بگیریم. در این راستا، تاسیس شرکت‌های پژوهش و نگارش فیلم‌نامه برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران پیشنهاد و اعلام شد که تاکنون در تاریخ شرکت‌های سینمایی سابقه نداشته‌است.

سجادپور ادامه داد: فراخوان تاسیس شرکت‌های پژوهش و نگارش فیلم‌نامه اعلام شده است تا کسانی که علاقه‌مند هستند، چنین شرکت‌هایی را تاسیس کنند و به عنوان یک شخصیت حقوقی از حمایت‌ها و سفارش‌های کاری معاونت سینمایی بهره‌مند شوند. از این رو آیین‌نامه لازم تنظیم و به شرکت‌های سینمایی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها در ابتدای تاسیس درجه‌بندی شده‌اند، ادامه داد: برای نخستین بار در جلسه ادواری مجوز صدور برای شرکت‌های سینمایی، برای ۵ شرکت پژوهش و نگارش فیلم‌نامه مجوز صادر و براساس سیاست ارزشیابی و درجه‌بندی که از سیاست‌های اصلی معاونت سینمایی است، از ابتدای کار درجه‌بندی شرکت‌ها انجام شد که یکی از شرکت‌ها درجه ۱، دو شرکت درجه ۲ و دو شرکت دیگر درجه ۳ دریافت کردند.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح معیارهای درجه‌بندی این شرکت‌ها به سوره سینما گفت: این درجه‌بندی‌ها برحسب شرایط افراد پیشنهاد‌دهنده تاسیس شرکت و سوابق آنها داده ‌شد، البته صدور این مجوزها یک ساله است و طبق قانون بعد از پایان این مدت، شرایط کاری و فعالیت آنها ارزیابی می‌شود و برای تمدید مجوز در صورتی که در این یک سال، فعالیت‌های مثبت انجام داده باشند، طبیعتا درجه کاری آنها بالا می‌رود و در غیر این‌صورت پایین خواهد آمد.

سجادپور با تاکید بر اینکه ارزشیابی و درجه‌بندی برای تمام فعالیت‌ها در شاخه‌های سینمایی کشور به طور جدی پیگیری می‌شود، بیان کرد: برآنیم تا مبنای حمایت و ارتباط کاری ما در معاونت سینمایی و فعالیت‌ با افراد و شرکت‌های سینمایی فعال در عرصه سینما، براساس همین درجه‌بندی‌ها باشد.