دادستان تهران تاکید کرد: عفو اعلامی از سوی مقام معظم رهبری مشمول محکومان قطعی دادگاه‌ها است. عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت محکومان مورد عفو قرار گرفته از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: این عفو به دو دسته کلی شامل بخشیدگی کامل و تخفیف مجازات تقسیم می‌شود و مجازات عده‌ای به طور کامل بخشیده شد و به عده‌ای نیز تخفیف مجازات داده شده است. دادستان تهران افزود: افراد زندانی مشمول عفو بعد از اعلام عفو از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله آزاد شدند و در مورد محکومانی که احکام آنها در حال اجرا بود و به مرخصی رفته بودند نیز بعد از تعطیلات، این عفو به زندان ابلاغ می‌شود تا اجرای حکم آنها متوقف شود.

جعفری دولت‌آبادی گفت: افرادی که احکام آنها در شرف یا در حال اجرا است نیز آثار اجرای حکم آنها متوقف و منتفی می‌شود و با صدور قرار موقفه اجرا از سوی دادسرا حکم در مورد آنها به لحاظ مورد عفو قرار گرفتن، اجرا نمی‌شود.

دادستان تهران با بیان اینکه امیدوارم این عفوها زمینه بازگشت این افراد را به جامعه فراهم کند، افزود: این عفو، پس از ظلم بزرگی بود که این افراد در حق نظام کردند و نظام در موضع اقتدار آنها را عفو کرد و بنای این عفو بر بازگشت و اصلاح آنها است و امیدواریم که به انقلاب و جامعه‌ اسلامی برگردند.

وی ابراز ندامت را از شروط استفاده کنندگان از این عفو خواند و گفت: عفو اعلامی بر اساس اظهارات، نوشته‌ها، رفتار محکومان در طول و بعد از اجرای حکم، نوع مجازات‌ها، میزان محکومیت‌ها و رفتار محکومان در گذشته و اقداماتی که انجام دادند و ابراز ندامت از گذشته، صورت گرفته است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه این عفو با اخذ نظر دستگاه‌های ذی‌ربط شکل گرفته است، همچنین درباره خبرهایی مبنی بر درخواست عفو برای سه تبعه آمریکایی تصریح کرد: از آنجایی که این سه کوهنورد هنوز محاکمه نشده‌اند، عفو اعلامی مشمول آنان نمی‌شود.

گفتنی است، چهارشنبه شب به مناسبت میلاد فرخنده حضرت زهرا(س) با پیشنهاد رییس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری ۸۱ نفر از محکومان نادم قضایای بعد از انتخابات با بهره‌مندی از رافت اسلامی مورد عفو قرار گرفتند.