جزئیات واقعی شدن قیمت‌ها در نیمه دوم سال

آزادسازی قیمت‌ها در مراحل متعدد خواهد بود و اولویت نخست با حامل‌های انرژی است

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام نحوه واقعی شدن قیمت کالاها در نیمه دوم سال و پرداخت یارانه مستقیم به مردم از تعیین سقف سالانه برای پرداخت یارانه به خانوار توسط مجمع عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به فرآیند اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت در این خصوص بسیار مصمم است، همان‌طور که تاکنون تمام فرآیندها تا قانون شدن این طرح با همکاری نخبگان و به خصوص نمایندگان مجلس با موفقیت همراه بوده است.

وی افزود: در اجرا نیز به طور مضاعف تلاش و تدبیر مستمر در حال انجام است و بعد از هر تصمیم نیز از مراجع مرتبط به خصوص سخنگوی طرح، همانطور که در قبل بوده، اطلاع‌رسانی می‌شود و برای این مساله ستادهای استانی دستگاه‌ها فعالند و ارتباط و تعامل مستمر دارند تا اجرای طرح به نحو احسن انجام شود.

اولویت‌های واقعی شدن قیمت کالاها

سخنگوی اقتصادی دولت درباره نحوه واقعی شدن قیمت کالاهایی که قرار است هدفمند شوند، اظهار داشت: این کار در دوره‌های مختلف و در مراحل متعدد خواهد بود و اولویت‌بندی نیز بنا به ماهیت کالا است. حسینی اولویت اول در این باره را با حامل‌های انرژی دانست و خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها به طور تدریجی پیاده خواهد شد، ضمن اینکه زمینه‌های اجرایی و آزمایشی آن در سه استان در حال انجام است. وی در ادامه تاکید کرد: به هر حال تمام کوشش‌ها صورت خواهد گرفت تا روش اجرایی اتخاذ شود که بیشترین کارآیی را برای مردم داشته باشد. البته زمان آن نیز شش ماهه دوم سال مشخص شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: اولین مرحله، کامل شدن بانک اطلاعاتی و تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوارها است و بعد ایجاد حساب‌های بانکی متعلق به سرپرستان خانوارها است، لذا انتظام و اطلاعات حساب‌های بانکی برای چیزی حدود ۱۸ میلیون خانوار باید فراهم شود و سیستم بانکی در این خصوص تجهیز، آماده و فعال باشد.

تعیین سقف سالانه برای پرداخت یارانه

حسینی پرداخت یارانه مستقیم به خانوارها را متناسب با شرایط درآمدی خانوار براساس اطلاعات خود اظهاری که خانوارها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادی تکمیل کرده‌اند و در این پایگاه ثبت شده عنوان کرد و گفت: همچنین این موضوع به آمارهایی که در بانک‌های اطلاعاتی مکمل موجود است، هم بستگی دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که «براساس مطالبی که اشاره کردید، ظاهرا یارانه ای که به خانوارها تعلق می‌گیرد براساس همان خود اظهاری خواهد بود» گفت: مجمع عمومی سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها براساس میزان درآمد خانوارها و گروه درآمدی آنها، سالانه سهم پرداخت نقدی و غیر نقدی به تمام خانوارهای کشور را مشخص می‌کند. وی تصریح کرد: پرداخت یارانه با در نظر گرفتن سقف ۶ نفر در هر خانوار به سرپرستان خانوار از طریق حساب بانکی خواهد بود، البته این پرداخت دارای سقفی است که در هر سال پس از پیشنهاد سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و تصویب مجمع عمومی این سازمان تعیین می‌شود. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اگر اطلاعاتی که خانوار در پرسشنامه تکمیل کرده‌اند، اشتباه یا خلاف واقعیت باشد حق برگرداندن مبالغ واریز شده برای سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها محفوظ خواهد بود و وجوه برگردانده شده مجددا از منابع قابل پرداخت به بقیه خانوارها محسوب می‌شود. وی درباره محل استقرار پایگاه خود اظهاری اطلاعات اقتصادی خانوار گفت: این پایگاه در سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها مستقر خواهد شد و انتشار اطلاعات خانوار نیز طبق آیین‌نامه ماده ۷ قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، ممنوع خواهد بود.