سینما

برای دومین‌ سال تندیس افتخاری به‌ نام سیف‌الله داد در چهاردهمین جشن ‌سینما اهدا می‌شود. طی حکمی از سوی جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا منتظمی به عنوان مشاور امور بین‌المللی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری منصوب شد.

فیلم «به‌رنگ ارغوان» توسط پرشیافیلم کانادا ثبت کپی‌‌رایت جهانی‌ شد.

«بروس ویلیس»، بازیگر مطرح سینمای‌هالیوود در صورت توافق نهایی با مسوولان کمپانی سومیت به پروژه سینمای «مقبره» به کارگردانی «آنتونی فوکوا» می‌پیوندد.

در پی تصمیم معاونت سینمایی مبنی‌ بر بررسی فیلم‌های کوتاه و مستند پیش از حضور آنها در جشنواره‌های جهانی، رضا برجی عنوان کرد: برخی از ضربه‌هایی که سینمای ما می‌خورد، ناشی از کج‌فهمی برخی دوستان سینماگر بوده که برخی فیلم‌های خود را به جشنواره‌های جهانی فرستاده‌اند.

اکبر عبدی گفت: «مادر» یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران است که متاسفانه الان وقتی آن را نگاه می‌کنیم، باید صحنه به صحنه بگوییم خدا بیامرزد.

تئاتر

رضا حامدی‌خواه که قرار بود نمایش «پیله سرا» را مرداد ‌ماه امسال اجرا کند، از تاخیر در اجرای این نمایش خبر داد.

چیستا یثربی که این روزها نمایش «پری‌خوانی عشق و سنگ» را اجرا می‌کند، نوشتن این نمایش را با شفا و درمان همراه دانست.

خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر از روز یکشنبه ۱۶ خرداد ماه میزبان نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» به کارگردانی جلال خباز می‌شود.

موسیقی

حمید متبسم، آهنگساز و سرپرست گروه «دستان» با اعلام خبر تمرینات فشرده گروه اجرایی «سیمرغ»، درباره زمینه‌های ساخت و اجرای این اثر بزرگ گفت: سرزمین اصلی «سیمرغ» ایران است و برای من و تمام دست‌اندرکاران این پروژه بسیار مهم است که قبل از هر جای دیگر دنیا در ایران خودمان، این پروژه را به‌ روی صحنه ببریم و آنگاه که در صحنه‌های خارج از ایران نیز این کار را معرفی کنیم، بالاترین هدفمان ارائه یکی از فرازهای فرهنگی و چهره واقعی‌ وطن‌مان است.

شهرام و حافظ ناظری به همراه چند نوازنده میهمان در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «فز» مراکش به اجرای قطعاتی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی می‌پردازند.

سامان احتشامی با تشریح ساخت قطعه «سپیدار» برای سازمان ملل خبر داد که این قطعه بدون کلام است.

تجسمی

نمایشگاه مجسمه‌های فلزی «علی داوری» با بهره‌گیری از ضایعات و قطعات خودرو فردا ـ ۱۶ خرداد‌ ماه ـ در نگارخانه «پاییز» خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

سی‌امین شماره فصلنامه عکسنامه با مقدمه‌ای از رعنا جوادی به«یادنامه بهمن جلالی» اختصاص یافت.

آثاری از طراحی و زیورآلات به همراه نقاشی در نگارخانه‌های گلستان، جهان‌نما و دی در هفته جاری برگزار می‌شود. نمایشگاهی از طراحی و زیورآلات محسن امینی از ۱۶ خرداد به مدت یک هفته در نگارخانه گلستان به نشانی دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳ برگزار می‌شود.

ادبیات

خانواده علی‌محمد حق‌شناس از انتشار یادنامه، شعرها و مقاله‌های این استاد فقید زبان‌شناسی و فرهنگ‌نویس خبر دادند.

وضعیت جسمی نجف دریابندری رو به بهبود است. این مترجم پیشکسوت که نهم خرداد ماه در پی سکته مغزی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایرانمهر منتقل شده بود، از روز چهارشنبه (۱۲ خرداد ماه) در بخش عمومی بستری است.