گفت‌و‌گوی تلفنی متکی با بان کی مون

منوچهر متکی، وزیر خارجه صبح دیروز در مسیر سفر به بروکسل در فرودگاه پاریس طی یک گفت‌وگوی تلفنی از بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل خواست تا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان کمک رسانی به غزه اقدام قاطعی را دنبال کند تا به این گونه کشتارهای غیرانسانی خاتمه داده شود. به گزارش ایسنا، بان‌کی‌مون در این تماس تلفنی گفت: از این کشتار شوکه شدم و روز گذشته بیانیه قوی در ارتباط با این موضوع منتشر نمودم و بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه داده است و خواسته‌ام قاطعانه تا پایان، موضوع را دنبال نماید.

دبیر کل سازمان ملل همچنین از نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رسیدن اجلاس بازنگری NPT در نیویورک تشکر کرد و حضور ایران را موثر و سازنده دانست.

وی همچنین بار دیگر از اقدام مثبت سه کشور ایران، ترکیه و برزیل در امضای توافق مبادله سوخت هسته‌ای استقبال کرد و آن را گام مهمی دانست.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بازنگری NPT بر اجرای همه بندهای آن به ویژه موضوع خلع سلاح تاکید کرد و خواستار اجرای جدی آن شد.

همچنین متکی ضمن اشاره به توافق تهران در مورد طرح مبادله سوخت، ادامه روند کنونی در شورای امنیت را حرکتی تقابلی دانسته که در تعارض با ابتکار سه کشور در تهران با هدف همکاری‌های هسته‌‌ای می‌باشد و تبعات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

متکی در این مذاکره تلفنی از بان‌کی‌مون خواست تا نسبت به آزادی ایرانیان بی‌گناه زندانی در آمریکا که قبلا لیست آ‌ن را دریافت نموده است، اقدام مناسب و شایسته‌ای را دنبال کند که دبیر کل سازمان ملل ضمن قول پیگیری از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در اجازه ملاقات مادران سه تبعه آمریکایی زندانی در ایران تقدیر و تشکر نمود.