سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از ارسال مجدد اساسنامه تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها به شورای نگهبان و توزیع سهمیه ۳۰ درصدی تولیدکنندگان از درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی توسط نظام بانکی خبر داد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به ‌این پرسش که آیا دولت ‌ایرادات پنج‌گانه شورای نگهبان به اساسنامه تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها را رفع کرده است؟ گفت: در پی ‌این اقدام، دولت کارگروه ویژه‌ای به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برای رفع ‌این ‌ایرادات تشکیل داد. وی افزود: در حال حاضر ‌ایرادات پنج‌گانه شورای نگهبان به اساسنامه تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها رفع و برای تایید، مجددا به شورای نگهبان ارسال شده است. به گزارش مهر، ‌ایرادات شورای نگهبان به اساسنامه تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بدین شرح بوده است: ۱- افزایش منابع در ماده ۲ از ‌این جهت که مشخص نیست که آیا به تصویب مجلس می‌رسد یا خیر، ابهام دارد و همچنین نظر به ‌اینکه منظور از شورای عالی هم معلوم نیست ابهام داشته است. ۲- تضییق اعضای مجمع عمومی در ماده ۸ مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد. ۳- ماده ۹ و تبصره آن مغایر اصل ۱۴۱ قانون اساسی شناخته شد. ۴- در ماده ۹ از ‌این جهت که دیگر اعضای هیات مدیره را چه کسی تعیین می‌کند. روشن نیست. ۵- اطلاق بند ۳ ماده ۱۶ از ‌این جهت که معلوم نیست که آیا رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی لازم است یا خیر ابهام دارد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در ادامه با بیان ‌اینکه هدف از اجرای آزمایشی هدفمندی یارانه‌ها در سه استان فقط افتتاح حساب بوده است نه اصلاح قیمت‌ها، تصریح کرد: هم اکنون پیشنهادهای مختلفی در‌این باره در دولت در حال بررسی است. به گفته وی، افتتاح حساب یارانه نقدی به صورت منطقه به منطقه خواهد بود. فرزین با تاکید بر‌اینکه دولت تاکنون هیچ مصوبه‌ای را درباره میزان یارانه نقدی تصویب نکرده است، تصریح کرد: به محض‌اینکه دولت بر سر تعیین میزان یارانه نقدی به جمع‌بندی نهایی برسد، جزئیات آن را اعلام عمومی خواهیم کرد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت همچنین از تشکیل کمیته اجرایی ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها در ارتباط با نظام بازپرداخت یارانه‌ها در‌این کارگروه خبر داد و گفت: براساس قانون، اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر از یارانه نقدی بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان‌ اینکه براساس اعلام رییس جمهور، هدفمندکردن یارانه‌ها از نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد، از برگزاری جلساتی در نهاد ریاست جمهوری، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای آماده کردن مقدمات اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور خبر داد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت همچنین از برگزاری جلسه‌ای در روز دوشنبه هفته جاری در دفتر قائم مقام بانک مرکزی با حضور مسوولان نظام بانکی خبر داد که قرار است آخرین اقدامات منعکس و برای رفع مشکلات موجود نیز اقدام شود. به گفته فرزین، موافقت‌نامه‌های همکاری نظام بانکی و سایر دستگاه‌ها در ارتباط با هدفمندی یارانه‌ها نیز به زودی مبادله خواهد شد.

نظام بانکی سهمیه ۳۰ درصدی تولیدکنندگان را توزیع می‌کند

وی با تاکید بر‌اینکه سهمیه ۳۰ درصدی تولیدکنندگان از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را نظام بانکی توزیع خواهد کرد، گفت: قرار نیست هیچ وزارتخانه‌ای مستقیما درآمد حاصل از‌این محل را توزیع کند، ضمن ‌اینکه آیین‌نامه اجرایی نحوه توزیع سهمیه ۳۰ درصدی تولیدکنندگان نیز در حال تدوین است.