سینما

به دنبال تصویب دستور‌العمل ماده هفت آیین‌نامه تاسیس موسسات ویدئو رسانه، اولین جلسه هیات بدوی رسیدگی به تخلفات موسسات ویدئو رسانه با حضور اعضا تشکیل گردید و درباره پاره ای از گزارش ها و شکایات واصله از بعضی موسسات بحث و بررسی به عمل آمد و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. محمد اطبایی، کارشناس بین‌المللی سینما گفت: تاکنون سیاست‌های نظارتی سینما ابلاغ شده نه سیاست‌های حمایتی.

فیلم «جنسیت و شهر ‌٢» محصول کمپانی‌های برادران

وارنر و نیولاین با فروش ‌١/١٣ میلیون دلاری‌اش در جمعه گذشته، از رقبای خود در گیشه آمریکای شمالی پیشی گرفت.

در پی تصمیم معاونت سینمایی مبنی بر تشکیل شورایی برای بررسی فیلم‌های کوتاه و مستند برای ارسال به جشنواره‌های جهانی، فرهاد ورهرام گفت: حال که قرار است چنین اتفاقی بیفتد آیا بهتر نیست که جایی مانند اداره‌ نظارت و ارزیابی وزارت ارشاد متصدی آن باشد؟

استودیوی فرانسوی مستقل یوروپاکورپ از علاقه‌مندان سینما دعوت کرد تا در تهیه فیلمی به سرپرستی لوک بسون مشارکت کنند.

شهاب حسینی و نیکی کریمی برای نخستین بار در فیلم سینمایی «روایت» به کارگردانی نیکی کریمی همبازی می‌شوند.

برپایی چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به دلیل لزوم انجام هماهنگی‌های لازم، به زمان دیگری موکول شد.

تئاتر

حمیدرضا نعیمی اظهار امیدواری کرد بتواند نمایش «فاوست» را به صحنه بیاورد. این نمایشنامه‌نویس گفت: نمایشنامه «فاوست» اقتباس از اثر «گوته» است که این اقتباس را خودم انجام داده‌ام و متن آن توسط شورای نظارت و ارزشیابی تصویب شده است.

نمایش «پهلوان پنبه» به کارگردانی فریبا رییسی برای شرکت در جشنواره «دو جهان» ایتالیا دعوت شد.

رسانه

یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا چند روزی است که به پایان رسیده و این رویداد رسانه‌ای که به زعم مسوولان رسانه‌ای کشور مهم‌ترین اتفاق در حوزه رادیو در ایران محسوب می‌شود، کمترین بازتاب را در رسانه‌های خارجی داشت.

با پایان تصویربرداری سریال «ستاره باران» و انجام مراحل نهایی این مجموعه مناسبتی برای تحویل به شبکه، ساخته بهمن زرین‌پور از یازدهم خرداد ماه به روی آنتن می‌رود.

سریال «تقاطع» با موضوع اجتماعی، جایگزین مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه» شد که در هفته‌های گذشته درباره جرایم اینترنتی به روی آنتن رفت.

دولت انگلستان شبکه بی‌.بی‌.سی را به عدم بی‌طرفی در پوشش اخبار متهم کرد. مووی وب اعلام کرد، در شرایطی که مدت کمی از شکل‌گیری دولت ائتلافی در انگلستان می‌گذرد، سخنگوی این دولت با انتقاد از عملکرد بی.بی.سی اعلام کرد که به‌دلیل نزدیکی مسوولان این شبکه با حزب کارگر (حزب بازنده انتخابات)، بی‌.بی.سی در پوشش اخبار دولت و همچنین مصاحبه‌هایش با مسوولان دولتی، رعایت بی‌طرفی را نمی‌کند.

ادبیات

کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» که جزو پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است، به تازگی در اندونزی منتشر شده و با توجه به موضوع انسانی آن انتظار می‌رود استقبال خوبی از آن در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان صورت گیرد.

«جنگل نروژی» نام رمانی بلند از‌هاروکی موراکامی است که تاکنون در ایران منتشر نشده و مجتبی ویسی ترجمه آن را آغاز کرده است.

سخنگوی انجمن علمی نقد ادبی ایران محمود فتوحی را تنها گزینه موجود برای ریاست این انجمن برشمرد.

علی‌اصغر بهرامی که به تازگی ترجمه رمان «ساحل پایانی» جی جی بالارد را به بازار کتاب عرضه کرده دوباره به سراغ این نویسنده انگلیسی رفته و قصد دارد سه‌گانه مشهور او را ترجمه کند.

مراسم یادبود محمد بهمن‌بیگی در تهران برگزار می‌شود. مراسم یادبود بهمن‌بیگی، نویسنده و بنیان‌گذار آموزش عشایری ایران امروز دوشنبه (دهم خرداد ماه) از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

موسیقی

آلبوم موسیقی «صبح یلدا» (دو‌نوازی تار و تمبک) با هنرمندی سیامک بنایی و سیاوش موسوی‌زاده با همکاری گلچین آوای شرق به تازگی وارد بازار موسیقی شد.

کنسرت گروه موسیقی کامکارها در فستیوال جهانی «فورد» ۱۷ تیر ماه در شهر اسلو در نروژ برگزار می‌شود.

کیوان ساکت از اجرای قطعه «حاضر باش» ساخته علینقی وزیری توسط ارکستر سمفونیک آلمان خبر داد.

نشست پژوهشی «حماسه و موسیقی» در ادامه سلسله نشست‌های علمی -تخصصی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تاریخ ۱۱ خرداد ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار می‌شود.

تجسمی

مجموعه آثار گرافیکی «پکا لوئیری»، هنرمند فنلاندی این روزها در گالری مجازی «ویترین روز» به نمایش درآمده است.

آثار خوشنویسان صاحب‌نام ایران از اواخر دوره قاجار تاکنون در نگارخانه شمرون به نمایش در خواهد آمد.

وزیر ارشاد در دیدار با محمود فرشچیان، ‌از ثبت ملی آثار این هنرمند خبر داد و محمود فرشچیان هم گفت:‌ با ثبت ملی آثارم،‌ تابلوهای ارزشمند دیگری را نیز به کشورم اهدا خواهم کرد.

در مراسمی با حضور مسوولان شهرستان اردکان از تابلوهای جدید موزه مفاخر این شهرستان رونمایی شد.