دفاع وزیران خارجه‌ ترکیه و برزیل از بیانیه تهران

در حالی که مقامات آمریکایی اعلام کردند که توافقنامه پیشنهادی تبادل سوخت ایران نباید سازمان ملل را از مسیرش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران منحرف کند، برزیل و ترکیه باردیگر از بیانیه تهران دفاع کردند. به گزارش ایسنا، سلسو آموریم، وزیرخارجه برزیل روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: ما می‌دانیم که کار درستی انجام دادیم. ما در تلاشیم مسیر گفت‌وگو را دنبال کنیم، مسیر مذاکره و تفاهم و این نتیجه‌بخش بوده است. براساس این گزارش، لوییز ایناسیو لولا داسیلوا‌، رییس‌جمهور برزیل و رجب طیب اردوغان‌، نخست‌وزیر ترکیه اواخر اردیبهشت ماه جاری به تهران سفر کردند تا به توافقی با ایران دست یابند که بر اساس آن ایران با فرستادن ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین‌اش به خارج از کشور در ازای دریافت سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی‌ تهران موافقت کرد. مقامات عالیرتبه آمریکایی نسبت به این توافق‌ پیشنهادی بی‌اعتنایی کرده و مدعی شدند که به نظر می‌رسد ترکیه و برزیل در تلاش ایران برای فرار کردن از تحریم‌های جدید مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

مقامات آمریکایی گفتند که آمریکا و گروه ۱‌+‌۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان) در زمینه چارچوب قطعنامه تحریم‌ها به توافق دست یافتند و قصد دارند هر چه زودتر آن را به شورای امنیت ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آموریم در کنفرانس خبری‌ مشترک با داووداوغلو گفت که تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیومش هرگز در مذاکراتی که بین برزیل، ترکیه و ایران درباره توافقنامه تبادل سوخت انجام گرفت، مطرح نشد. وزیر خارجه برزیل در پاسخ به سوالی درباره این که تصمیم اخیر ایران چه تاثیری می‌تواند روی کشورهایی که در تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، بگذارد؟ گفت: به دلایل بسیاری این مساله بخشی از مذاکرات نبود. حتی غنی‌سازی ۲۰ درصدی بخشی از پیشنهاد اولیه گروه ۱ + ۵ و به ویژه گروه وین به ایران نبود.

داوود اوغلو نیز گفت: ماموریت ما حل این تبادل اورانیوم بود. آینده مساله هسته‌ای ایران به ایران و ۱‌+ ۵ و ایران و آژانس بستگی دارد. ما مسیر را برای گفت‌وگو باز کرده‌ایم.