سینما

جواد شمقدری طی نامه‌ای به مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دستور تشکیل شورای ویژه‌ای از کارشناسان، مسوولان و فیلمسازان کوتاه و مستند جهت بررسی فیلم‌های کوتاه و مستند ارسالی به جشنواره‌های جهانی را صادر کرد. نشست مشترک مدیرعامل سینمای جوان و هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آلامتو با هدف ارزیابی و آسیب شناسی آثار جشنواره برگزار شد.

سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده «هفت دقیقه تا پاییز» گفت: باید کاری کنیم که مجموع درآمد یک فیلم افزایش پیدا کند تا سهم پخش‌کننده هم به تبع آن بیشتر شود.

جمشید مشایخی که قرار است در فیلم «جرم» مسعود کیمیایی مقابل دوربین برود، گفت: خوشحالم پس از سال‌ها سومین همکاری‌ام را با مسعود کیمیایی تجربه می‌کنم. ۴۱ سال پیش وقتی مسعود کیمیایی کارگردان جوانی بود، در فیلم «قیصر» او مقابل دوربین رفتم و سال‌ها بعد «سرب» را با او کار کردم و آشنایی کامل با کارش دارم و کارکردن با او که از کارگردانان مطرح و بزرگ سینمای ایران است، لذت‌بخش است.

استودیوی یونیورسال روز گذشته اعلام کرد بازسازی شهرک سینمایی یونیورسال در لس‌آنجلس که مربوط به خیابان‌ نیویورک است، پس از گذشت دو سال از آتش سوزی تمام شده و سه‌شنبه آینده بازگشایی خواهد شد.

ستاره‌ « بن کینگزلی»، بازیگر کهنه کار و اسکاری سینمای آمریکا در قدمگاه شهرت‌هالیوود نقش بست.

تئاتر

مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از برگزاری مسابقه بزرگ‌نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان در سال ۸۹ خبر داد.

اجرای نمایش «یک دقیقه سکوت» نوشته محمد یعقوبی و کار آیدا کیخانی تا ۲۱ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

تعدادی از اهالی تئاتر ایران طی چند هفته گذشته پیرامون بحث دغدغه امنیت شغلی مباحثی را مطرح کردند که از جمله خواسته اصلی آنان تعریف تئاتر به عنوان یک شغل در وزارت کار است.

رسانه

خشایار الوند، یکی از نویسندگان «قهوه تلخ» گفت: در حال حاضر این سریال قرار است در قالب لوح فشرده در شبکه نمایش خانگی عرضه شود. امکان پخش «قهوه تلخ» از سیما تا لحظات آخر وجود دارد.

فرهنگ

۲۱ برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت بیست‌و‌یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)با محوریت «امام و ولایت» و «امام و خانواده» از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

ادبیات

جلد دوم و سوم مجموعه ۱۲۰ جلدی گزیده‌نویسی و شرح آثار نویسندگان و شاعران بزرگ ادبیات ایران با رویکرد به آثار سعدی و مولانا در مرحله صحافی قرار دارد.

شهاب مقربین در حال تدوین دفتر جدیدی از شعرهایش با فضایی اجتماعی است و این کتاب را از لحاظ فضای شعری دنباله‌ای بر کتاب «این دفتر را باد ورق خواهد زد» می‌داند.

«توماس گمنام»، عنوان اثری از موریس بلانشو است که تاکنون در ایران منتشر نشده و مجتبی پورمحسن برای نخستین بار آن را به فارسی ترجمه می‌کند.

دویست و هشتادمین نشست هفتگی کانون ادبیات ایران دوشنبه ۱۰ خرداد با حضور دکتر ضیا موحد برگزار می‌شود.

مراسم یادبود علی‌محمد حق‌شناس در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود. این مراسم روز دوشنبه، دهم ماه جاری از ساعت ۹:۳۰ تا۱۲:۳۰ در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.

ترجمه مشیت علایی از کتاب «مارکسیسم و زیبایی‌شناسی» منتشر شد. ترجمه علایی از کتاب «مارکسیسم و زیبایی‌شناسی» که یک مقاله بلند تالیفی در زبان انگلیسی است، توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده است.

موسیقی

کنسرت بعدی «ارکسترسمفونیک تهران» در تیر ماه برگزار می‌شود و رهبر این اجرا نیز تا اوایل هفته آینده مشخص خواهد شد. بابک رضایی، رییس انجمن موسیقی بیان کرد: برنامه‌های ارکستر‌سمفونیک تهران تا پایان سال مشخص شده است و برنامه بعدی این ارکستر در تیر ماه قطعا برگزار خواهد شد.

تمرین‌های سمفونی ظهور به رهبری مهدی وجدانی و روایت داریوش نصیری با همکاری ارکستر نوای صلح آغاز شد.

سومین شب کنسرت ارکستر مجلسی ارمنستان به رهبری لوریس چکناواریان و با همکاری کامکارها به نفع کودکان مبتلا به سرطان برگزار شد.

تجسمی

انجمن هنرمندان نقاش قرار بود اردیبهشت‌ ماه سال جاری برنامه بزرگداشتی برای سه بانوی نقاش ایران «معصومه سیحون، ‌طلیعه کامران و منصوره حسینی» برگزار کند که با توجه به درگذشت سیحون این برنامه دستخوش تغییراتی شد.

با نمایش حدود ۵۰۰ اثر که غالب آن‌ها ایرانی است، نمایشگاه خوشنویسی کشورهای اکو در تاجیکستان برگزار می‌شود.

نگارخانه برگ، سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه، با برپایی مراسم نکوداشت «منوچهر شیبانی» میزبان آثار این هنرمند فقید می‌شود.

نمایشگاه شاهنامه‌نگاری‌های هنرمندان معاصر ایران در رشته‌های نقاشی، نگارگری، تصویرسازی، مجسمه‌سازی و ... در موسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافت.

سه نشست تخصصی با موضوع عکاسی در طول برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی برپا می‌شود.