آثار هنری تهران شناسنامه ندارند

یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه مجسمه‌های سرقت شده غیر قابل تکرار هستند؛ تاکید کرد: بازار اقتصاد هنرهای ایرانی در خارج از کشور رونق بیشتری نسبت به داخل دارد. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سرقت مجسمه‌های تهران گفت: این مجسمه‌ها جنبه هنری دارند و بدون تکرار هستند، چون وقتی اثری تکرار شود، وارد حوزه صنعت و علم می‌شود، ولی این آثار با توجه به اینکه دیگر قابل تکرار نیستند، ارزش زیادی دارند.

این عضو شورای شهر افزود: برخی مجسمه‌ها متعلق به هنرمندانی بودند که دیگر در قید حیات نیستند. آنها سرمایه شهر تهران محسوب می‌شدند. ما باید برای این سرمایه هنری شهر تهران شناسنامه داشته باشیم که در حال حاضر این شناسنامه را نداریم.

وی در مورد اینکه شناسنامه‌ها باید حاوی چه اطلاعاتی باشند، ابراز داشت: شناسنامه‌ها باید اطلاعاتی مانند محل، پدیدآورنده، مناسبت و زمان خلق اثر را داشته باشند. این موارد برای یک اثر هنری مهم هستند. در بیشتر نقاط دنیا نیز همین طور است.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه سازمان زیباسازی می‌تواند ساماندهی شناسنامه‌های آثار هنری تهران را انجام دهد، عنوان کرد: همه کشورها سرمایه‌های فرهنگی خود را به رخ دیگران می‌کشند. تهران دارای سرمایه‌های زیادی است، اما تا زمانی که این سرمایه هنری را شمارش و شناسنامه‌دار نکرده باشیم، متوجه نمی‌شویم دارای چه سرمایه عظیم فرهنگی هستیم.

وی باردیگر بر اهمیت مجسمه‌های سرقت‌شده تاکید کرد: سرقت مجسمه‌ها به ما خاطرنشان کرد که هنرمندان شاخصی در ساخت این مجسمه‌ها نقش داشته‌اند و آثار زیادی بوده‌اند که چهره‌های ملی را نشان می‌دادند. آثاری که نشان‌دهنده روح ایرانی بودند.

مسجدجامعی در پاسخ به اینکه برخی از هنرمندان اعتقاد دارند سرقت این مجسمه‌ها در میان سفارش دهندگان بی‌اعتمادی به‌وجود آورده است، گفت: فکر نمی‌کنم

با این‌حال حوزه فرهنگ و هنر یک امر به هم پیوسته است .البته اگر هنرمندان چنین احساسی را داشته باشند، یقین بدانید در قشرهای دیگر هم این تاثیر می‌گذارد. برای همین حداقل باید آنچه را که روی داده است، جبران کنیم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: شنیده‌ام قرار است به جای مجسمه‌های ربوده شده، آثار دیگری نصب شوند، ولی قطعا مجسمه‌ها با همان موضوع‌ها نخواهند بود، اما می‌توانیم برای جبران این مساله به شناسنامه‌دار کردن آثار توجه کنیم.