در جاهایی که خط قرمز است آزادی چه معنایی دارد؟

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با قدردانی از برخورد مسوولان دانشگاه با نشریه موهن و متخلف گفت: تاکنون بارها به دلیل عدم نظارت صحیح بر نشریات دانشجویی مشکلات و تنش‌های زیادی ایجاد شده است، بنابراین مسوولان دانشگاه‌ها باید در این باره فکری کرده و تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا از این نظر تنشی در جامعه ایجاد نشود. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به اهانت یک نشریه دانشجویی وابسته به دانشگاه پردیس قم به مذهب شیعه و مقدسات گفت: به‌حمدالله جریان این مجله که به مقدسات توهین کرده بود با دستور برخورد از سوی مسوولان دانشگاه ختم به خیر شد.

وی تصریح کرد: رییس این دانشگاه و جمعی از اساتید این دانشگاه در ملاقاتی که با ما داشتند گفتند که دستور داده شده است این نشریه توقیف شود و به‌حمدالله این گونه هم شده است.

مکارم شیرازی با اشاره به توضیحات رییس دانشگاه پردیس قم در زمینه اتفاقات اخیر اظهار کرد: در جریان اهانت این نشریه دانشجویی دو نفر که یکی استاد سکولار و دیگری دانشجوی سکولار بودند بازیگر اصلی جریان بودند که مقالات

توهین‌آمیزی را در مورد شیعه، حکومت اسلامی، عصمت ائمه(ع) و همچنین روحانیت و فقه شیعه نوشته بودند و ان‌شاء‌الله به دست قانون و عدالت سپرده خواهند شد.

این استاد درس خارج فقه حوزه بیان کرد: اساتید و دانشجویان دانشگاه پردیس نیز مقالاتی را علیه مطالب منتشر شده در نشریات نوشته‌اند و در مجموع معلوم شد اساتید و دانشجویان بسیار خوبی در این دانشگاه وجود دارند، اما دو نفر ناصالح نفوذی کار را خراب کرده بودند.

مکارم شیرازی با اشاره به منع قانونی نظارت بر نشریات دانشجویی قبل از چاپ و انتشار، این قانون را نادرست عنوان و با تاکید بر ضرورت اصلاح این قانون تصریح کرد: برخی‌ها نظارت بر این نشریات را قبل از چاپ مطلقا خلاف آزادی قلمداد می‌کنند، در حالی که این موضوع درست نیست و این قانون باید مقداری اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در جاهایی که خط قرمز ما است آزادی چه معنی دارد، خاطرنشان کرد: حتی غربی‌ها هم در جایی که کار به خطوط قرمزشان برسد قائل به آزادی نیستند، منتهی خط قرمز ما خدا و پیامبر(ص)، نظام و امنیت است، اما خط قرمز آنها مثلا هولوکاست است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: در غرب اگر فردی خواه استاد دانشگاه، سیاستمدار یا یک فرد عادی باشد، مطلبی را علیه هولوکاست بیان کند مدت‌ها به زندان می‌افتد و آنها این حادثه تاریخی را که شش میلیون یهودی در کوره‌های آتش سوزی هیتلر سوختند را خط قرمز مسلم و غیرقابل‌بازگشت خود می‌دانند. مکارم شیرازی تصریح کرد: به هر حال این قضیه از نظر ما پایان یافته است، اما باید با آن دو نفر طبق قانون رفتار شود.