خاتمی ‌می‌تواند رهبر اصلاحات باشد

علی مطهری با بیان اینکه موسوی و کروبی مرتکب اشتباهاتی پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته شده‌اند، از ظرفیت بالقوه خاتمی برای رهبری جریان اصلاحات سخن گفت. علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در دوره هشت ساله حضورشان در حاکمیت تا حد زیادی توانستند مساله آزادی بیان را نهادینه کنند، ادامه داد: اگرچه در آن دوره برداشت‌های غلطی از آزادی‌های اجتماعی وجود داشت و مرز میان آزادی اجتماعی اسلامی با بی‌بندوباری مشخص نبود، اما آثار آزادی بیان تا بعد از دوران اصلاحات نیز باقی بود. وی با بیان اینکه در دولت نهم آزادی بیان در حد مطلوبی وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و در مدت یکساله عمر این دولت، آزادی بیان وضعیت مطلوبی ندارد و ما امیدواریم که این وضعیت بهبود یافته و لااقل به وضعیت آزادی بیان در دولت نهم بازگردیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی که به اظهارات رییس‌‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آزادترین کشور دنیا است، اشاره داشت، گفت: این حرف ایشان صرفا یک شعار و یک ادعاست. چرا که در حال حاضر بسیاری از انتقادات به دولت و شخص رییس‌جمهور به عنوان توهین به رییس‌‌جمهور تلقی می‌شود و از نشر آن جلوگیری می‌شود، برخی از روزنامه‌ها به دلایل واهی توقیف می‌شوند و پاسخ‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز قانع‌کننده نبوده است. وی با بیان اینکه فضای انتقاد به دولت و به طور کلی حکومت در صداوسیما نیز مطلوب نیست، ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت که آزادی بیان در جامعه ما در حد مطلوبی است.

مطهری در واکنش به اظهاراتی مبنی بر لزوم تغییر لیدرهای جریان اصلاحات گفت: انتخاب رهبران یک جریان اجتماعی و سیاسی یک امر قراردادی نیست، چرا که رهبران اجتماعی را مردم تعیین می‌کنند. این خواست و تمایل جامعه است که کسی را به عنوان رهبر یک جریان اجتماعی مشخص می‌کند و این طور نیست که گروهی تصمیم بگیرند که رهبری جریان اصلاحات به عهده فلان فرد یا فلان گروه باشد. وی با بیان اینکه به طور طبیعی در جریان کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی، رهبر یک جریان سیاسی مشخص می‌شود، اظهار عقیده کرد، در حال حاضر فضا به سمت تغییر رهبری جریان اصلاحات پیش می‌رود و آقایان موسوی و کروبی به دلیل اشتباهات فاحشی که مرتکب شده‌اند، به طور طبیعی از رهبری این جریان عزل شده‌اند.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه چه کسانی ممکن است جایگزین این افراد در رهبری جریان اصلاحات شوند؟ اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در حال حاضر افراد معتدل‌تری همچون آقایان خاتمی، منتجب‌نیا و مجید انصاری در این جریان از پایگاه اجتماعی بهتری برخوردارند.