طرح استخدام معلمان حق‌التدریسی مغایر قانون اساسی است

شورای نگهبان طرح استخدام بخشی از معلمان حق التدریسی را مغایر قانون اساسی دانست و آن را رد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ماده ۱۵ طرح دو فوریتی الحاق دو ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۸ مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته و به مجلس عودت داده شد. عباسعلی کد خدایی در نشست خبری دیروز خود که برای تشریح مصوبات شورای نگهبان تشکیل شده در رابطه با اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره احتمال تایید‌این مصوبه مجلس گفت: چنانچه دولت بار مالی استخدام بخشی از معلمان حق‌التدریسی را تایید کرده بود بایستی به صورت مکتوب در طرح مصوب شده مجلس لحاظ می‌کرد ولیکن ما بر مبنای اظهارات شفاهی افراد اعلام نظر نمی‌کنیم. وی افزود: طرح تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور که قبلا نیز مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته بود، باز هم با پنج اشکال مورد تایید قرار نگرفت.

تعویق انتخابات ربطی به‌شورای نگهبان ندارد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به‌اینکه موضوع تعویق انتخابات شوراها ارتباطی با شورای نگهبان ندارد، تاکید کرد که اگر‌این تعویق به صورت قانون در‌آید زمان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز به تعویق می افتد.

کدخدایی در‌این مورد تصریح کرد: آن چه که در رابطه با تجمیع انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت مطرح می‌شود بیشتر مربوط به انتخابات شوراها است که تحت نظارت شورای نگهبان نیست.

وی افزود: تنها آن چیزی که به شورای نگهبان در رابطه با تعویق انتخابات شوراها باز می‌گردد بحث تعویق انتخابات میان دوره‌ای مجلس و خبرگان است که قرار بود همزمان با انتخابات شوراها برگزار شود. کدخدایی با تاکید بر‌اینکه ما تابع قانون هستیم، گفت: چنانچه‌این تجمیع در مجمع تشخیص مصلحت تدوین شده و به تایید مقام معظم رهبری برسد ما نیز زمان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۴ حوزه و مجلس خبرگان رهبری در دو حوزه را به تعویق می‌اندازیم.

پایان دوره آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پایان دوره آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان و بحث‌هایی مبنی بر عدم تمایل‌ایشان برای حضور دوباره در شورای نگهبان گفت که در‌این رابطه اظهار نظری نداشته و هر وقت که بایستی اعضا تغییر کنند مراجع قانونی تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد. کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر‌اینکه شورای نگهبان در رابطه با مصوبات مورد‌ایراد قرار گرفته چند بار اظهارنظر می‌کند گفت: هر چند نوبت که مجلس یک مصوبه مورد‌ایراد قرار گرفته را اصلاح و ارسال کند شورای نگهبان نسبت به بررسی آن اقدام می‌کند. وی در رابطه با طرح یک فوریتی وقف اموال مراکز غیرانتفاعی گفت:‌این طرح هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده است. وی در ادامه با اشاره به لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی‌ایران در برخی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی گفت: اظهار نظر اعضای شورا به خاطر عدم دریافت متن موافقت نامه ممکن نبوده و پس از دریافت قرار داد (‌موافقت‌نامه) مصوب در‌این باره اظهار نظر صورت می گیرد.