واکنش هاشمی رفسنجانی و لاریجانی به پیش‌نویس قطعنامه

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفتار اعضای دائم شورای امنیت در مورد بیانیه تهران، در شان آنان نیست. به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ که با اکثریت اعضا برگزار شد ـ با تقبیح ارائه پیش‌نویس پنج عضو دائم شورای امنیت و اظهارات اخیر آنان درباره بیانیه تهران اظهار کرد: این‌گونه روش‌ها و اقدامات در شرایطی که اقدام جمهوری اسلامی ایران حرکتی دیپلماسی مثبت بوده، قطعا متناسب با شان کشورهایی که خود را مدعی تمدن و قانون‌گرایی معرفی می‌کنند نیست و حسن نیت ادعایی آنان را به شدت زیر سوال می‌برد.

وی افزود: اگر جهان پذیرفته است که دیپلماسی مقدم بر سایر روش‌ها و اقدامات برای حل مسائل بین‌المللی است، باید کشورهای متخاصم به سرکردگی آمریکا، از اقدام اخیر دیپلماسی ایران که هنوز جای بحث و جلسات و تبادل نظر بین‌المللی دارد، استقبال می‌کردند و به دور از عجله و شتاب‌زدگی، دست به اقدامات غیراصولی و اخلاقی نمی‌زدند.

بیانیه تهران باید به طور کامل اجرایی شود

رییس مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: مجلس اصرارش بر مفاد کلی بیانیه سه جانبه تهران، برزیل و ترکیه در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، علی لاریجانی روزشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اجرای جزئی از‌این بیانیه قابل پذیرش نیست و بیانیه تهران باید به صورت کلی اجرایی شود.

وی با انتقاد از نحوه موضع‌گیری برخی کشورها نسبت به بیانیه سه جانبه تهران گفت: برخی کشورها با عجله در خصوص بیانیه تهران موضع‌گیری کردند که ‌این خود در دنیای دیپلماسی بسیار عجیب است.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورها باید می‌گذاشتند بیانیه تهران تحرک خود را داشته باشد، اگر هم حرفی داشتند در قالب آن می‌زدند.