آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه سه شرکت روسی متهم به تلاش برای کمک به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را لغو کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه‌، این تصمیم که در نشریه «فدرال رجیستر» منشر شد، چند روز پس از آن اعلام شد که دولت باراک‌اوباما‌، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد حمایت روسیه را برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به دست آورده است.

هنوز مشخص نیست که آیا لغو این تحریم‌ها با جلب حمایت روسیه برای پیش‌نویس تحریم‌ها علیه ایران مرتبط است یا خیر. تحریم‌های اعمال شده علیه روس آبارون اکسپورت، شرکت دولتی صدور تسلیحات روسیه در اکتبر ۲۰۰۸ (پاییز ۱۳۸۷) لغو شد.

رجیستر اعلام کرد: تصمیم گرفته شده است تحریم‌های اعمال شده علیه روس آبارون اکسپورت که در پی بخش سوم قانون منع اشاعه در ایران، کره شمالی و سوریه اعمال شده بود، پایان یابد.

همچنین تحریم‌های اعمال شده بر موسسه هوانوردی مسکو که در ۱۹۹۹ به دلیل آنچه واشنگتن پست «کمک به توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران» خواند، اعمال شده بودند نیز لغو شده است.

دولت اوباما همچنین تحریم‌ها علیه دانشگاه فن‌آوری شیمیایی مندلیف روسیه را لغو کرد. این تحریم‌ها در ۱۹۹۹ به دلیل آنچه واشنگتن پست کمک به برنامه موشکی ایران خواند، اعمال شده بود.

رجیستر گفت که درباره هر دو این شرکت‌ها لغو تحریم‌های اعمال شده تحت دستور اجرایی ۱۲۹۳۸ مورخ ۱۴ نوامبر ۱۹۹۴ «به نفع سیاست خارجی و منافع ملی آمریکا است.»