سینما

فیلم‌های مایک لی، عباس کیارستمی‌، کن لوچ و رشید بوشارب از شانس‌های اصلی دریافت جوایز شصت و سومین جشنواره کن هستند. فرم‌های فراخوان شرکت در چهاردهمین جشن خانه سینما، از صبح دیروز منتشر شده و سینماگران می‌توانند برای حضور در این رویداد سینمایی اعلام آمادگی کنند.

گروهی از مخاطبان فیلم «یاغی» به کارگردانی «رشید بوچارب» تجمع اعتراض‌آمیزی در فستیوال فیلم کن برپا کردند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس پس از وقفه‌ای‌ چند ساله امسال همزمان با هفته دفاع مقدس در ایران و چند کشور اسلامی برگزار می‌شود.

سالن سینمای«ایوان شمس» با کسب مجوز‌های لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اکران «طلا و مس» مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با شروع فیلمبرداری فیلم سینمایی «هرچه خدا بخواهد»، پرویز شهبازی از کارگردانی این فیلم انصراف داد و نوید میهن‌دوست به عنوان کارگردان این فیلم را کلید زد.

در پی نشست پرحاشیه مطبوعاتی فیلم عباس کیارستمی در جشنواره کن، جواد شمقدری در نامه‌ای به ژیل ژاکوب به وی متذکر شد باید مراقب باشید برخی افراد به خاطر منافع شخصی و سیاسی خود تمایل ندارند ارتباط صمیمانه‌ای بین ما برقرار شود.

تئاتر

پیام دهکردی دبیر دومین جشنواره تئاتر کارگاهی «امید» در مراسم اختتامیه آن با تشریح روند برگزاری این جشنواره یادآور شد: هدف ما آشنایی و پیوند میان نسل جدید با نسل حرفه‌ای تئاتر است.

نمایش «تجربه مرگ» به نویسندگی و کارگردانی آیدین الفت از امروز (دوم خرداد ماه) در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

رسانه

علیرضا افخمی معتقد است سازمان صدا و سیما نمی‌تواند دستمزد ناظران کیفی با تجربه را پرداخت کند؛ به همین دلیل آنها انگیزه ندارند کاری را بپذیرند.مدیران گروه هم با توجه به بضاعت مالی موجود ناظران کیفی را انتخاب می‌کنند.

تنها مجموعه طنز تلویزیون در ماه مبارک رمضان با نام «از پذیرفتن خانواده معذوریم» به کارگردانی «فرزاد موتمن» ۵ خرداد کلید می‌خورد.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سریال «به کجا چنین شتابان» گفت: ساخت سریال «طلاق» را پس از اتمام فیلم سینمایی‌ام با موضوع انتخابات (اینجا غبار روشن است) آغاز خواهم کرد.

تصویربرداری مجموعه مستند تلویزیونی «دلیران نخلستان» با موضوع زندگی سرداران شاخص استان خوزستان به پایان رسیده است و هم‌اکنون مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد.

ادبیات

علیرضا بهرامی از آغاز دوباره نشست‌های نقد کتاب انتشارات روشن عنوان «عصر روشن» و از هفته جاری خبر داد که با حضور شمس لنگرودی، احمد پوری، محمدهاشم اکبریانی و علیشاه مولوی شکل می‌گیرد. علیرضا بهرامی با اعلام این خبر گفت: نشست‌های نقد کتاب روشن به شکلی متفاوت و منسجم‌تر و با عنوان تازه «عصر روشن» از این پس در اولین پنج‌شنبه هر ماه در محل سابق خود برگزار می‌شود.

قریب به ۳ هزار اثر دیجیتال از مجموعه آثار «ماریو بارگاس یوسا»، «گابریل گارسیا مارکز»، «فرانک مک کورت» و بسیاری از نویسندگان اسپانیایی‌زبان در اختیار مخاطبان آثار ادبی قرار گرفت.

ماشین تحریر«جان آپدایک»، نویسنده آمریکایی و خالق چهارگانه «خرگوش» روز پنج‌شنبه در نیویورک به حراج گذاشته شد.

علی‌اصغر شیرزادی گفت: اجرای قانون مالکیت معنوی در کشور نوعی پاسخ‌گویی به اقتضا، الزام و ضرورت دوران است.

یادبود «جین مارگریت لارنس» نویسنده کانادایی و خالق بیش از ده اثر ادبی هجدهم جولای با حضور «مارگاریت آتوود» خالق «سال سیلاب» برگزار می‌شود.

تجسمی

یکی از عکس‌های «گوهر‌دشتی» از مجموعه «زندگی روزمره و جنگ» در حراجی فیلیپس لندن به قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفت. حراجی فیلیپس یکی از چهار شرکت معتبر حراج دنیا است که در کنار کریستی، ساتبی و بونامز فعالیت چشمگیری در گرایش‌های هنری دارد.

محمدعلی خلجی، هنرمند کاریکاتوریست، جایزه ویژه مسابقه بین‌المللی «فکس برای صلح» ایتالیا را به خود اختصاص داد.

نمایشگاهی از آثار عکاسان شهید دفاع مقدس با عنوان «شاهدان فتح» در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود.

محمود شالویی گفت: ایران با تصاویر معماری «باغ ایرانی» در دوازدهمین بی‌ینال بین‌المللی معماری ونیز شرکت خواهد کرد.

معصومه سیحون، هنرمند نقاش و یکی از نخستین گالری‌داران هنری در ایران که دار فانی را وداع گفت، امروز از مقابل گالری وی به نام «سیحون» به سمت بهشت سکینه در کرج تشییع خواهد شد.

موسیقی

خانه موسیقی در نشست ماهانه خود که امروز دوم خرداد در محل این خانه برگزار می‌شود، از دو استاد پیشکسوت موسیقی احمد ابراهیمی و فریدون حافظی تقدیر می‌کند.

به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و سی‌امین سالگرد دفاع مقدس نخستین آلبوم موسیقی حماسی با موضوع دفاع مقدس به سه زبان فارس، عربی و انگلیسی تولید شد.

سمینار موسیقی و جوان با سخنرانی محسن کوهستانی رهبر ارکستر سمفونیک برگزار می‌شود.