بهانه جدید روس‌ها برای تحویل ندادن سامانه موشکی اس‌300

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، می‌تواند جلوی فروش موشک‌های اس - ۳۰۰ روسیه به تهران را بگیرد، شرکت روس اوبورون اکسپورت، فروشنده این سامانه اعلام کرد که از تحریم‌های احتمالی سازمان ملل پیروی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ویاچسلاو داویدنکو، سخنگوی شرکت روس اوبورون اکسپورت روز پنج‌شنبه گفت: هر گونه تحریمی که توسط سازمان ملل اعلام شود برای کشورهای صادرکننده سلاح الزامی و اجباری است. روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و همواره از تحریم‌ها پیروی می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. این در حالی است که مقامات ایران از جمله نمایندگان مجلس، همواره بر عمل روس‌ها به تعهداتشان درباره تحویل موشک‌های اس - ۳۰۰ تاکید کرده‌اند. براساس این گزارش، برخی دیپلمات‌های غربی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته‌اند تحریم‌های پیشنهادی آمریکا در سازمان ملل علیه برنامه هسته‌‌ای ایران می‌تواند جلوی فروش موشک‌های اس- ۳۰۰ روسیه به تهران را بگیرد.

این گزارش افزوده است که طبق پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های پیشنهادی جدید علیه ایران، تحریم‌ها، فروش تانک، ماشین‌های مسلح جنگی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناوهای جنگی و سیستم‌های دفاع موشکی و موشک را به ایران منع می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه‌ این کشور از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. آندره‌ئی نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه نیز در جمع خبرنگاران، گفته است: اگر پیش‌نویس قطعنامه را به من نشان دهند آنگاه آماده اظهارنظر درباره آن خواهم بود. در عین حال، خبرگزاری فرانسه در خبری کوتاه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه هسته‌ای روسیه گزارش داده است که نیروگاه اتمی بوشهر صرف‌نظر از تحریم‌های جدید، در ماه اوت (مرداد- شهریور ۱۳۸۹) راه‌اندازی خواهد شد.