ورود مادران سه آمریکایی به ایران

مادران سه آمریکایی روز پنج‌شنبه پس از ورود به تهران مورد استقبال سفیر سوئیس قرار گرفتند - عکس: AFP

مادران سه آمریکایی زندانی پس از ورود به تهران با فرزندان خود در هتل استقلال ملاقات کردند. ملاقات با ۳ آمریکایی زندانی در هتل استقلال

مادران ۳ آمریکایی زندانی که به تهران آمده‌اند با فرزندان خود ملاقات کردند

سه تبعه آمریکا که به جرم ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی زندانی شده‌اند با مادران خود در تهران دیدارکردند.

به گزارش شبکه خبر، دیدار شین بائر ۲۷ساله‌، سارا شورد‌ ۳۱ ساله و جاش فتال ۲۷ ساله با مادران خود روز پنج‌شنبه در هتل استقلال تهران انجام شد. ایران به مادران این سه آمریکایی به منظور دیدار با فرزندان زندانی خود در تهران روادید یک هفته‌ای داده است. این سه تبعه آمریکایی سی‌ویکم ژوئیه (‌تیر ۱۳۸۸‌) پس از ورود غیرقانونی به خاک ایران، در مرز‌های غربی کشور دستگیر شدند.

وزارت خارجه‌ آمریکا، اما در واکنش به این رویداد، اقدام ایران در صدور مجوز دیدار مادران سه آمریکایی که در تهران در بازداشت هستند، با فرزندانشان را «مثبت» ارزیابی کرده است. به گزارش ایسنا، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا این اقدام امیدی را برای آزادی نهایی آنها به وجود می‌آورد یا خیر؟ گفت: این تحولی مثبت و چیزی است که ما مدت‌ها برای تحقق آن تلاش کردیم. مسعود شافی، وکیل ایرانی خانواده‌های این سه آمریکایی نیز گفت احتمال اینکه این سه نفر بتوانند به همراه مادرانشان به کشورشان بازگردند بسیار اندک است؛ چرا که هنوز پرونده‌شان به مرحله دادگاه نرسیده است. گفتنی است وزیر خارجه کشورمان ۱۰ روز پیش از این و پس از بازگشت از اجلاس بازنگری ان. پی. تی که در نیویورک برگزار شد، خبر داده بود که ایران براساس اصول انسان دوستانه به مادران سه آمریکایی بازداشت شده روادید سفر به ایران می‌دهد. منوچهر متکی، وزیر خارجه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران از مدت‌ها قبل برای دیدن فرزندانشان درخواست داده بودند، گفته بود: این موضوع قبل از اجلاس بازنگری معاهده ان. پی. تی در نیویورک در تهران مطرح و بررسی شده بود و به لحاظ انسانی در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود که برای این سه مادر ویزا صادر شود تا بتوانند به ایران بیایند و فرزندانشان را ببینند.

آزادی ۲ ایرانی از زندان‌های آمریکا در عراق

در تحولی دیگر، دو شهروند ایرانی که نیروهای آمریکایی در عراق آنان را بازداشت کرده بودند پس از هفت سال آزاد شدند.

به گزارش ایلنا، دو مرد ایرانی که نیروهای آمریکایی آنان را در عراق بازداشت و زندانی کرده بودند، سرانجام توسط دولت عراق آزاد و به سفارت جمهوری اسلامی در بغداد تحویل شده‌اند. حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق این دو تن را احمد برازنده و علی عبدالمالکی معرفی کرده و گفته است که برازنده هفت سال و عبدالمالکی سه سال پیش توسط نیروهای آمریکایی بازداشت و زندانی شدند. این دو تن در چارچوب توافق امنیتی آمریکا و عراق در اختیار تشکیلات قضایی عراق قرار گرفته بودند و مقامات قضایی عراق دستور آزادی آنان را صادر کرده‌اند. توافق امنیتی آمریکا و عراق به نحوه همکاری دو کشور در زمینه همکاری امنیتی دو طرف ارتباط دارد و با اجرایی شدن آن، نیروهای آمریکایی ابزار اعمال حاکمیت از جمله در ارتباط با وضعیت شهروندان عراقی و خارجی در بازداشتگاه‌های نیروهای آمریکایی را به طور کامل به دولت عراق منتقل کردند. به گفته سفیر ایران، احمد برازنده و علی عبدالمالکی بدون گذرنامه برای زیارت از اماکن مقدس شیعیان در عراق وارد این کشور شده بودند که نیروهای آمریکایی آنان را بازداشت و به اتهام های واهی و نداشتن گذرنامه در زندان‌های خود در عراق حبس کردند.

عکس‌ها: AFP/ مادران ۳ آمریکایی از لحظه ورود به ایران تا زمان ملاقات با فرزندانشان