سینما

استاندار همدان با گلایه از سهم ۶۵ درصدی همدان در بودجه جشنواره کودک گفت: خوب است ۴ میلیارد تومان به جشنواره‌ای بدهیم که مال ما نیست؟! صدیقه صحت، تهیه‌کننده فیلم «دختران» گفت: با گذشت سه روز از اکران فیلم، صدا‌وسیما هنوز اجازه پخش تیزرهای فیلم را نداده است.

رضا میرکریمی، کارگردان سینما در مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: همیشه از دیدن فیلم‌های او لذت برده‌ام و بخشی از آموخته‌هایم از اوست. آرزو دارم عمر درازی داشته باشند تا تجارب بیشتری را از او بیاموزیم و از دیدن فیلم‌هایش لذت ببریم.

سیروس تسلیمی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما با اشاره به مشکلات بخش توزیع و نمایش فیلم یکی از اهداف سیاست‌گذاری‌های معاونت سینمایی را اصلاح ضعف‌های این حوزه دانست.

نگارش فیلمنامه جدید اصغر فرهادی که درباره مهاجرت است به تازگی به پایان رسیده، اما هنوز زمان ساخت آن مشخص نیست.

مستند دانمارکی «آرمادیلو» به کارگردانی یانوش متس برنده جایزه بزرگ چهل و نهمین دوره هفته منتقدان جشنواره کن شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، صبح پنج‌شنبه در ملاقات با «جعفر پناهی» و «محمد نوری‌زاد» فیلمسازان بازداشت شده درخواست‌های آنان را شنید و در هر مورد دستور بررسی لازم را صادر کرد. همچنین در این دیدار با دستور دادستان اعضای خانواده پناهی با نامبرده ملاقات حضوری داشتند.

تئاتر

آزاده انصاری، نمایش «ماکوندو» را در هفتمین جشنواره بین‌المللی «سیاه‌وسفید» فنلاند اجرا می‌کند.

ایوب آقاخانی که این روزها سرگرم بازنویسی و تکمیل نمایشنامه جدید‌ش با نام «زنانی که به بزها خیره شدند» است، اظهار امیدواری کرد که این نمایش را اواخر شهریور امسال در تالار «قشقایی» تئاتر‌شهر اجرا کند.

علیرضا کوشک‌جلالی تیر ماه امسال نمایش «نورا» (خانه عروسک) را به صحنه می‌برد.

احسان حاجی‌پور، نمایش «هابیل و قابیل» نوشته علیرضا کوشک جلالی را به صحنه می‌برد.

تاجبخش فنائیان کتاب «تراژدی و تعزیه» را توسط انتشارات دانشگاه تهران به زودی روانه بازار کتاب می‌کند.

حسین پارسایی در اختتامیه سومین اردیبهشت تئاتر ایران به طور ویژه مورد تقدیر قرار گرفت و گمان می‌رود این تقدیر به نوعی حسن ختام فعالیت‌های او در مرکز هنرهای نمایشی باشد.

رسانه

محمدرضا دزفولی، تهیه‌کننده برنامه «مستند ایران» گفت:‌ شبکه‌ مستند آمادگی دارد از حالت آزمایشی خارج شود، سرمایه‌گذاری‌هایی که صدا‌وسیما برای مستند می‌کند از گذشته بهتر شده‌است، اما کافی نیست.

شهرام گیل‌آبادی، سازنده مستند «این آدم‌ها سیاه و سفید هستند» گفت:‌ بدترین زمان‌ها را به پخش مستند اختصاص داده‌ایم. برای اینکه در حوزه ارتباطات با مشکل مواجه نشویم، ناگریزیم در کشور شبکه‌های تخصصی مانند شبکه «مستند» راه‌اندازی کنیم.

ادبیات

چهار رمان پلیسی از مجموعه «نقاب» منتشر شد. این کتاب‌ها «چشم‌زخم»، «دلواپسی‌های مگره»، «به خاطر بلیندا» و «زنی که دیگر نبود» نام دارند که با ترجمه عباس آگاهی از سوی موسسه جهان کتاب به چاپ رسیده‌اند.

همایش سراسری ادبیات کودک و نوجوان که از سال ۸۷ تاکنون دو دوره آن برپا شده است، از این به بعد به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. قرار است دوره آتی همایش که سومین دوره آن خواهد بود، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شود و نیمه دوم امسال فراخوان خواهد داد.

موسیقی

گروه موسیقی رومی به سرپرستی پدرام درخشانی اوایل مرداد در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد.

به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، چهارمین جشنواره موسیقی کردی از اول خرداد ماه به مدت سه شب در محل خانه کرد سنندج برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: گروه کر فرهنگسرای ارسباران با اجرای آثاری از موتزارت، باخ و بتهوون کنسرت می‌دهد. در این کنسرت که ۵ تا ۷ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، گروه کر فرهنگ‌سرای ارسباران به سرپرستی سرژیک میرزایان به روی صحنه می‌روند و آثار آهنگسازان برجسته کلاسیک را می‌خوانند.

مراسم تجلیل از «احمد ابراهیمی»، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ۲ خرداد در خانه موسیقی برگزار می‌شود.

تور کنسرت محمدرضا شجریان با همراهی گروه موسیقی شهناز به سرپرستی مجید درخشانی با برگزاری یک کنسرت روز اول خرداد ماه در آمریکا آغاز می‌شود.

تجسمی

روابط‌عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران به اطلاع همشهریان محترم می‌رساند در راستای برگزاری دومین مسابقه عکاسی مترو و مردم در سال ۱۳۸۸ و بر اساس وعده داده شده مبنی بر نمایش عکس‌های برگزیده و برتر دومین دوره مسابقه عکاسی مترو و مردم در ایستگاه‌های خطوط متروی تهران، این عکس‌ها از روز شنبه مورخ ۱۸/۲/۸۹ لغایت روز شنبه مورخ ۲۵/۲/۸۹ در ایستگاه قیطریه واقع در نیمه شمالی خط یک و ایستگاه میدان شهدا واقع در خط چهار مترو به نمایش گذاشته خواهد شد. از علاقه‌مندان و هنرمندان دعوت به عمل می‌آید جهت بازدید از این آثار به ایستگاه‌های اعلام شده مراجعه فرمایند.

فرهنگسرای ملل به مناسبت روز ملی گرجستان و با همکاری سفارت این کشور و موسسه اکنون اقدام به افتتاح نمایشگاهی با عنوان عکسنامه تفلیس می‌نماید.