انصراف مقامات دولت از دریافت یارانه نقدی

عکس: حمید جانی‌پور

۱۴ عضو کابینه دولت دهم و نیز سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تاکنون از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند دنیای اقتصاد - اعضای هیات دولت با انصراف از دریافت یارانه نقدی از مردم دارای توانمندی مالی خواستند تا آنان نیز از ثبت نام برای دریافت یارانه‌ها به صورت داوطلبانه انصراف دهند. دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران از اعضای دولت پرسیده شد که آیا فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند یا خیر و در صورت پر کردن متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند؟ که تقریبا اکثر وزرا اعلام کردند با وجود تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار، از دریافت یارانه نقدی انصراف داده یا می‌دهند.

در همین زمینه مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در خصوص دریافت یارانه نقدی در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: من فرم اطلاعات خانوار را هنوز پر نکرده‌ام و برای دریافت یارانه نقدی باید با خانواده مشورت کنم و خودم شخصا در این خصوص انصراف خود را اعلام می‌کنم.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم در خصوص پر کردن فرم دریافت یارانه‌های نقدی نیز اعلام کرد: تا‌کنون این فرم را پر نکرده‌ام، زیرا از ما مستحق‌تر هستند که بخواهند یارانه نقدی را دریافت کنند.

همچنین حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری و لطف‌‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کردند که با وجود اینکه فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند، اما از دریافت یارانه نقدی انصراف خواهند داد. محمدی‌زاده رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست نیز گفت: از زمانی که اعلام کردند خانواده‌ها اطلاعات اقتصادی خود را ارائه کنند من نیز اطلاعاتم را ارائه کردم، اما پس از اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه افرادی که نیاز به یارانه نقدی ندارند از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، من نیز انصراف خواهم داد. سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی هم از دریافت یارانه‌ها انصراف داد.

صادق محصولی وزیر رفاه نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصد دارد مثل سایر مردم از یارانه‌ها در قالب قانون هدفمند کردند یارانه‌ها استفاده کند، گفت که مثل دیگر شهروندان فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را تکمیل کرده، اما متقاضی دریافت نقدی یارانه نیست و از آن انصراف داده است.

رضا تقی‌پور انوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اطلاعات اقتصادی خود و خانواده‌ام را ارائه کرده‌ام، اما با توجه به اینکه دریافتی من فقط از دولت است، درباره اینکه بخواهم یارانه نقدی دریافت کنم یا نه بستگی به زمان شروع توزیع یارانه‌های نقدی و شرایط اقتصادی آن زمان دارد. وی گفت: اگر در زمان نقدی شدن یارانه‌ها نیازمند دریافت یارانه نقدی باشم این کار را خواهم کرد، در غیر این صورت از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهم. شیخ‌الاسلامی وزیرکارهم گفت که با کناره‌گیری از این طرح، ترجیح می‌دهد تا امکان کمک بیشتر دولت به اقشار کم درآمد فراهم شود. زریبافان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز اعلام کرد: فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها را پر کرده‌ام، اما متقاضی دریافت یارانه نقدی نیستم.

دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت همچنین سردار احمد وحیدی وزیر دفاع، محمد عباسی وزیر تعاون، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور، سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز از انصراف از دریافت یارانه نقدی خبر دادند.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی از تمامی کسانی که وضع درآمدی خوبی دارند، درخواست کرده بود برای کمک به اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها که در واقع کمک به روند توسعه ملی کشور است، با انصراف از دریافت نقدی یارانه به اجرای این طرح بزرگ ملی یاری رسانند. بر همین اساس، شمس‌الدین حسینی انصراف از دریافت یارانه نقدی را از خود آغاز کرد و در ادامه محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت نیز از دریافت یارانه نقدی انصراف داد.

انصراف مسوولان ارشد دولتی از دریافت یارانه نقدی در حالی مطرح می‌شود که روز سه‌شنبه سایت الف وابسته به احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: روز دوشنبه شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین سخنگوی محترم طرح تحول اقتصادی با اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی، از هموطنان «دارای بضاعت مالی لازم» در خواست کردند آنها نیز از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند. در شرایطی که اطلاعات جزئیات برنامه دولت برای نقدی کردن یارانه‌ها مشخص و اعلام نشده است، انصراف دو مقامی که «بیشترین اطلاعات» را از برنامه دولت در این باره دارند، جالب توجه است. این دو مسوول محترم بهتر است اولا جزئیاتی از میزان افزایش قیمت کالاها و تورم ناشی از حذف یارانه‌ها و میزان و شرایط پرداخت نقدی به افراد در ازای حذف یارانه‌ها و ثانیا ضمانت‌های تداوم این پرداخت‌ها و حداقل تعریفشان از «بضاعت مالی لازم» را اعلام بفرمایند تا شهروندان بتوانند پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه‌ نقدی را بررسی کنند.