انتقاد علی مطهری از اوضاع حجاب

برخورد با بدحجابی باید از اماکن دولتی آغاز شود و در مرحله بعد به خیابان‌ها و معابر عمومی‌پرداخته شود

علی مطهری دولت را متولی اصلی ساماندهی حجاب در جامعه دانست و گفت: دولت‌ها از سال ۷۶ تاکنون در‌این زمینه کم کاری کرده‌اند. وی درباره وضعیت پوشش در دانشگاه‌ها به روسای دانشگاه‌ها هشدار داد که مسوولند و باید از ورود دانشجویان بدحجاب به دانشگاه جلوگیری کنند. نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: وضعیتی که امروز در مساله عفاف و حجاب پیدا کرده‌ایم، به خاطر جدی نگرفتن اصل امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک اصلاح مستمر اجتماعی است که اسلام برای منحرف نشدن جامعه پیش‌بینی کرده است، اما متاسفانه توجه لازم به آن وجود ندارد.

وی افزود: غیر از وظیفه‌ای که مردم از نظر امر به معروف و نهی از منکر قلبی و زبانی دارند، بخشی از مرحله امر به معروف و نهی از منکر که مرحله «ید» نامیده شده و مستلزم اعمال قدرت و قانون است وظیفه دولت اسلامی ‌است، اما معمولا دولت‌ها از زیر بار‌این مسوولیت شانه خالی می‌کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان ‌اینکه دولت بیشترین وظیفه را درباره ساماندهی حجاب دارد، افزود: اگر نظارت بر مساله حجاب و عفاف از ادارات دولتی و اماکن عمومی‌آغاز شود و مردم احساس کنند دولت نسبت به بدحجابی حساس است و بدحجابی را در ادارات و اماکن دولتی به رسمیت نمی‌شناسد بخش مهمی‌از مشکل حل می‌شود. بنابراین برخورد با بدحجابی باید از اماکن دولتی آغاز شود و در مرحله بعد به خیابان‌ها و معابر عمومی‌پرداخته شود.

یا دانشگاه‌ها مختلط نباشند، یا لباس‌ها ساده باشد

مطهری درباره الزامات ساماندهی حجاب و پوشش در اماکن دانشگاهی نیز گفت: یا باید دانشگاه‌هایمان مختلط نباشند و دانشگاه‌های دخترانه و پسرانه داشته باشیم یا در صورتی که دانشگاه‌ها مختلط هستند، باید پسران و دختران دانشجو ساده به دانشگاه بیایند، یعنی از لباس‌های ساده استفاده کنند و از آرایش پرهیز کنند تا محیط سالم برای فعالیت علمی‌داشته باشیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نمی‌شود دانشگاه‌ها مختلط باشند و هر فردی هم هر لباسی که دوست دارد، بپوشد. وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها مسوولیت سنگینی دارند و باید نظارت داشته باشند و از ورود افراد بدحجاب به دانشگاه‌ها جلوگیری کنند و در‌این زمینه تحت تاثیر غرب‌گرایان قرار نگیرند. ما همان گونه که بر آزادی تفکر و آزادی بیان تاکید می‌کنیم، با آزادی اجتماعی به معنی غربی آن که همان آزادی حیوانی است مخالفیم، زیرا با نظام خانوادگی اسلام سازگار نیست.

وی افزود: دولت باید در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود دانشجویان بدحجاب جلوگیری کند. محیط دانشگاه محل حضور دانشجویان بد پوشش و محل تحریک غریزه جنسی نیست و دولت هم نباید برخورد با ‌این افراد را به دانشجویان متدین واگذار کند، بلکه خود دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود. مسوولان دانشگاه‌ها نیز در‌این زمینه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نگیرند و با قاطعیت کار خود را انجام دهند.

اجبار درباره حجاب مخالف آزادی نیست

علی مطهری «اجبار» در حوزه حجاب و پوشش را مورد اشاره قرار داد گفت: اجبار درباره حجاب و پوشش مانند همان اجباری است که درباره مسائل بهداشتی به کار می‌بریم که اگر لازم باشد به طور اجباری همه مردم باید واکسن بزنند یا در مساله سوادآموزی و آموزش عمومی‌اجبار می‌کنیم، زیرا مصلحت جامعه چنین اقتضا می‌کند. البته اجبار در مساله پوشش درباره حداکثر پنج درصد جامعه است که دچار ضعف‌ایمان یا خود باختگی نسبت به غرب هستند و‌این اجبار به معنی سخت‌گیری نیست، بلکه یک حداقلی باید رعایت شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اجبار در بحث پوشش و حجاب را مخالف آزادی ندانست و تاکید کرد: مصالح جامعه اقتضا می‌کند مسائل مرتبط با اخلاق و‌ایمان جامعه در برخی موارد مانند مسائل آموزشی و بهداشتی اجباری شود. وی ابراز امیدواری کرد که دولت در ‌این خصوص اعمال قدرت کند و گفت: امیدواریم دولت موضع خود را تغییر دهد و با جدیت به نظارت بر مساله حجاب در جامعه و مسائل دیگری نظیر نظارت بر ساحل دریاها و خرید و فروش سی دی‌های خانمان برانداز بپردازد، چرا که روح و جان انقلاب اسلامی‌همین مسائل فرهنگی است. هر قدر در انرژی هسته‌ای و پرتاب ماهواره پیشرفت کنیم اما در مسائل فرهنگی و سبک زندگی بخواهیم راه غربی‌ها را در پیش بگیریم توفیقی به دست نیاورده‌ایم. مهم‌این است که سبک زندگی اسلامی‌را تحقق بخشیم.