رایزنی‌های لاریجانی با مقامات ارشد ترکیه

لاریجانی،رییس مجلس شورای اسلامی ایران در دیدار با وزیر انرژی ترکیه- عکس: خبرگزاری فارس، حسین موسوی‌فراز. رایزنی لاریجانی با مقامات ارشد ترکیه

رییس مجلس در استانبول با رییس‌جمهور، رییس مجلس و وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد

دنیای اقتصاد- در دور تازه مذاکرات ‌ایران و ترکیه علی لاریجانی رییس مجلس‌ایران در سفری سه روزه به استانبول با مقامات ارشد ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. لاریجانی که یک‌شنبه با هدف شرکت در نشست اضطراری کمیته اجرایی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به استانبول رفت، با عبدالله گل، رییس‌جمهور؛ محمد علی شاهین، رییس مجلس و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. موضوع فلسطین و غزه و همچنین مساله هسته‌ای کشورمان محور مذاکرات لاریجانی با مقامات ترکیه بوده است.

طی ماه‌های گذشته ترکیه تلاش کرده است تا در کنار برزیل برای تسهیل روند دیپلماتیک حل موضوع هسته‌ای کشورمان و به ویژه چگونگی مبادله سوخت هسته‌ای میانجیگری کند. اواخر فروردین ماه‌ سال جاری احمد داوود اوغلو‌، وزیر خارجه ترکیه برای رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر کرد. منوچهر متکی‌، وزیر خارجه کشورمان نیز جمعه هفته گذشته پس از میزبانی ضیافت شام اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیویورک را به مقصد آنکارا ترک کرد.

متکی در ‌این سفر با مقامات ارشد ‌این کشور به مدت ۳۵ دقیقه به طور خصوصی گفت‌و‌گو کرد و پس از آن در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود به خبرنگاران خبر داد که ‌ایران پیشنهاد ترکیه مبنی بر گفت‌و‌گو با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ را پذیرفته است. بدین ترتیب رایزنی مقامات‌ایران و ترکیه طی هفته‌های گذشته بی وقفه ادامه یافته است و‌این سلسله رایزنی‌ها اوایل هفته آینده با حضور همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و داسیلوا، رییس جمهور برزیل در تهران تکمیل خواهد شد.به گزارش ایسنا، علی لا ریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای ترک خود بر‌این نکته که روابط ایران و ترکیه از یک مبنای اعتمادانگیز برخوردار است، تاکید کرد.وی با مهم ارزیابی کردن روابط ایران و ترکیه اظهار کرد: ایران و ترکیه نقش موثری در ثبات منطقه ایفا می‌کنند. رییس مجلس با تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، خطاب به همتای ترکیه‌ای خود گفت: ما در مساله هسته‌ای از نقش‌آفرینی کشور شما استفاده می‌کنیم. دولت‌های غربی در بحث هسته‌ای ایران به دنبال طرح یک فریب‌کاری در عرصه‌ بین‌المللی هستند و طی ماه‌های اخیر نیز تلاش‌های زیادی برای جنجال‌آفرینی در این قضیه کرده‌اند؛ اما خوشبختانه این تلاش‌ها بی‌اثر ماند. لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات می‌تواند به برطرف شدن سوءتفاهمات در این زمینه کمک کند و قطعا همکاری‌های دو پارلمان ایران و ترکیه می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. رییس مجلس ترکیه نیز در‌این دیدار اظهار کرد: راه‌های موثر برای توسعه روابط دو کشور گسترش ارتباطات پارلمانی است.

آماده حل مسائل منطقه‌ای هستیم

رییس مجلس همچنین در دیدار با رییس‌جمهور ترکیه از نقش‌آفرینی این کشور در پیگیری و حمایت از مسائل مردم فلسطین تقدیر کرد. لاریجانی ابراز امیدواری کرد تا پیامی که از نشست اتحادیه بین‌المجالس خارج می‌شود یک پیام محکم برای دفاع از حقوق فلسطینیان باشد.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی

تهران - آنکارا، گفت: ما از پیشرفت‌های حاصل شده خوشحال هستیم و امیدواریم این روابط در تمام زمینه‌ها گسترش یابد. ما از سرمایه‌گذاری مردم ترکیه در بخش‌های اقتصادی در ایران استقبال می‌کنیم و امیدواریم که همکاری در زمینه نفت و گاز نیز بیش از گذشته توسعه یابد.

لاریجانی با تقدیر از مواضع دولت ترکیه در بحث فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد تا مسائل هسته‌ای از طریق دیپلماتیک حل شود و تلاش‌های صورت گرفته از سوی مقامات ترکیه به سرانجام روشنی برسد.

عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه نیز در دیدار با لاریجانی گفت: همکاری ایران و ترکیه به ویژه در بخش اقتصادی باید افزایش یابد. وی با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکراتی که با ۱ + ۵ در جریان است، ابراز امیدواری کرد که مسیر این مذاکرات به رفع سوءتفاهمات نزد کشورهای غربی کمک کند. عبدالله گل با ابراز خرسندی از توافقات حاصل شده بین مقامات تهران و آنکارا، اظهار داشت: ما نیز از سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در پروژه‌های اقتصادی ترکیه استقبال می‌کنیم. رییس‌جمهور ترکیه افزود: ما از اینکه ایران نشان داده در استفاده از ظرفیت دیپلماتیک در حل مسائل به‌خوبی بهره گرفته است، خرسند هستیم و امیدواریم در آینده به راه‌حل مناسبی دست یابیم.

وی با تایید مواضع لاریجانی در حل مسائل منطقه‌ای از جمله عراق، اظهار داشت: آنکارا نیز آمادگی خود را برای حل مشکلات موجود عراق اعلام می‌کند. رییس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به موضوع فلسطین افزود: ما از پیشنهاد جمهوری اسلامی مبنی بر تشکیل یک کمیته دائمی برای پیگیری مسائل فلسطین حمایت می‌کنیم و امیدواریم نشست پیش‌روی اجلاس بین‌المجالس اسلامی فرصت مناسبی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین باشد.

حمایت قطر و سوریه از طرح ترکیه

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از حمایت قطر و سوریه از طرح آنکارا برای حل موضوع هسته‌ای ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکشنبه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه به همراه «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه و «شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی» در استانبول مذاکرات سه جانبه‌ای را درباره موضوعات منطقه‌ای انجام دادند.داود اوغلو گفت: سه کشور در این دیدار اقداماتی را که موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود را تقبیح کردند. رهبران سه کشور علاوه بر آن بر حمایت از تمامی اقداماتی که موجب برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌شود نیز تاکید کردند.در همین چارچوب رییس‌جمهوری سوریه در نشستی مشترک با «عبدالله گل»، رییس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورهای غربی به جای انکار حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای باید اسرائیل را برای یافتن تسلیحات هسته‌ای بازرسی کنند. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پرس تی‌ وی، «بشار اسد» با تاکید بر حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: «معتقدیم که تمامی کشورها اجازه استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را دارند و همچنین تاکید می‌کنیم که منطقه باید از تسلیحات کشتار جمعی عاری شود.»

عکس: خبرگزاری فارس