دوره محصور کردن فیلم‌ها گذشته است

در پی ممنوعیت حضور فیلم «هیچ» در جشنواره‌ها و بازارهای جهانی، عبدالرضا کاهانی، کارگردان این فیلم گفت: به شخصه بر این باورم که هر فیلم تماشاگر خود را پیدا می‌کند و دوره محصور کردن فیلم‌ها گذشته است. با تایید ممنوعیت حضور این فیلم در عرصه‌های بین‌المللی اظهار کرد: مدتی است که از سوی اداره نظارت و ارزشیابی به من گفته‌اند که «هیچ» نمی‌تواند در جشنواره و بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد. در این میان تمام تلاش‌های یک ماهه هم هیچ‌نتیجه‌ای نداشته و اکنون این فیلم از حضور در فستیوال‌های جهانی محروم شده است.

کاهانی با بیان اینکه هر فیلم سرنوشتی دارد، تصریح کرد: سرنوشت «هیچ» هم این‌گونه رقم خورده، اما با این حال ناامید نیستم و فکر می‌کنم که هر فیلمی تماشاگر خاص خود را پیدا می‌کند، در واقع دیگر دوره محصور کردن فیلم‌ها گذشته است.این کارگردان با اشاره به اکران داخلی فیلم «هیچ» گفت: شاید اگر من در زمان جشنواره و پس از آن فشار نمی‌آوردم، این فیلم در سطح داخلی هم اکران نمی‌شد و در نهایت هم دیدیم که فیلم بدون داشتن گروه به نمایش درآمد.کاهانی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون ممنوعیت حضور این فیلم در عرصه‌های جهانی را از سوی مقامات بالاتر سینمایی پیگیری کرده نیز پاسخ داد: بله من این موضوع را از سوی معاونت سینمایی هم پیگیری کرده‌ام، اما متاسفانه پاسخگو نیستند. تاکنون ما چندین‌بار با علیرضا سجادپور صحبت داشته‌ایم که این مذاکرات هم هیچ‌گونه نتیجه‌ای دربر نداشته و همچنان پاسخ مدیران این است که خارجی‌ها نباید این فیلم را ببینند.این کارگردان به نقطه‌نظر سجادپور اشاره کرد و گفت: ایشان می‌گویند که این موضوع تصمیم و خواست معاونت سینمایی است، اما نمی‌دانم که در این میان خواست و تصمیم سازندگان فیلم و آنهایی که مدت‌ها برای «هیچ» تلاش کرده‌اند، چه می‌شود؟ ما بر روی این فیلم میلیون‌ها تومان هزینه گذاشته‌ایم و بر این باوریم که سینما مرز محدودی ندارد. اما مدیران دولتی که حتی یک ریال هم برای «هیچ» پرداخت نکرد‌ه‌اند و از همان ابتدای کار دائم برای آن مانع تراشید‌ه‌اند، اکنون برای فیلم به گونه دیگری تصمیم گرفته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در زمان صدور پروانه نمایش فیلم، ممنوعیت آن برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی گوشزد شده است، توضیح داد: نه، در آن زمان هیچ صحبتی در این باره نشد. پروانه نمایش، پروانه نمایش است و من نمی‌دانم این به یک باره چه تصمیمی است که گرفته شده است. شاید اگر از همان زمان می‌گفتند که اکران داخلی این فیلم به شرط عدم حضور آن در عرصه‌های بین‌المللی است، تصمیم دیگری برای «هیچ» می‌گرفتم.

کاهانی معتقد است: مسوولان با این تصمیم پروسه ظلم کردن به فیلم «هیچ» را کامل کرده‌اند. با این حال اگر این فیلم ساخته مهمی باشد، هیچ یک از این اتفاقات از اهمیت آن نمی‌کاهد. به هر حال سینما مرز نمی‌شناسد و من هم یاد گرفته‌ام که صبور باشم و کارهایم را با صبوری پیش ببرم.