رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال گذشته بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده که به لحاظ رشد رتبه اولین شاخص‌های اقتصادی است. به گزارش ایسنا، بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد: اگرچه هنوز آمار سال گذشته به طور کامل جمع بندی نشده، ولی شاخص رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد در سطح داخل و خارج در رتبه‌ اول قرار دارد. وی افزود: به لحاظ شاخص‌های اقتصادی در کشور شاخص جذب FDI در رتبه‌ اول است و به نظر می‌رسد در سطح بین‌المللی نیز به دلیل بحران اقتصادی و کاهش متوسط ۳۰ درصدی FDI در جهان، این رکورد را در سطح بین‌المللی نیز شکسته باشیم.

علیشیری با بیان اینکه در شرایطی که باید برای یادگیری چگونگی مدل‌سازی تامین مالی پروژه‌ها در صنایع مختلف از نفت گرفته تا بخش‌های زیربنایی تلاش جدی‌تری کنیم، تصریح کرد: در این وضعیت ارتقای جذب سرمایه از ۱.۴۵۰ به ۶/۲ میلیارد دلار کار بزرگی محسوب می‌شود.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در پاسخ به این سوال که این رقم از کدام کشورها به دست آمده است، تصریح کرد: کشورهای آسیایی و اروپایی شانه به شانه یکدیگر در این موضوع نقش داشته‌اند. وی درباره‌ تاثیر تحریم‌ها در روند اجرای پروژه‌های اقتصادی با تاکید بر تحریم‌ها موجب شده به تدریج منطقی‌تر فکر کنیم و به دنبال طراحی پروژه‌ها باشیم، توضیح داد: هم‌اکنون به این فکر افتاده‌ایم که چگونه بخش خصوصی و دولتی در کنار هم موفق عمل کنند و از سپردن تامین مالی و اجرای کارها به صورت صرف به یک شرکت بزرگ به سمت همکاری‌ بخش‌های مختلف آمده‌ایم.

به گفته او این مسیر پیچیده ولی بهینه است و باید به دنبال این باشیم که منابع دولتی و بخش خصوصی خارجی و داخلی در کنار هم فعالیت کنند. به نظر می‌رسد اگر مشکلی از لحاظ فضای کسب و کار یا محیط داخلی اقتصادی وجود دارد؛ به هیچ وجه بین‌المللی نیست و باید شرایط خود را اصلاح کنیم.