دنیای اقتصاد- ثبت‌نام نهایی برای دریافت یارانه امروز در حالی آغاز می‌شود که عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران طی یک نشست مطبوعاتی جزئیات نحوه مراجعه و جدول زمانبندی درج اطلاعات اقتصادی خانوارها در پایگاه اینترنتی این مرکز را اعلام کرد؛ به گفته عادل آذر، دریافت اطلاعات اقتصادی خانوارها در این مرحله صرفا از طریق رایانه امکان‌پذیر است و خانوارهایی که تاکنون برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند از امروز بیستم اردیبهشت تا دهم خرداد فرصت دارند بر اساس جدول زمانی تعیین شده و با توجه به آخرین رقم سمت راست شماره ملی سرپرست خانوار، به پایگاه اینترنتی طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند.وی همچنین اعلام کرد؛ بر اساس توافقاتی که صورت گرفته هزینه ارسال از طریق کافی‌نت‌ها و مراکز اینترنتی نهایتا ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و مردم نباید مبالغ بیشتری بپردازند. همزمان یک مقام استانداری تهران هم اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد شهروندان استان تهران تاکنون برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند. رییس مرکز آمار‌ جزئیات نحوه مراجعه و جدول‌ زمان‌بندی درج اطلاعات اقتصادی خانوارها را تشریح کرد‌

آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: رییس مرکز آمار‌ایران نحوه مراجعه و جدول زمان‌بندی درج اطلاعات اقتصادی خانوارها در پایگاه‌اینترنتی‌این مرکز را روز گذشته طی یک نشست خبری اعلام کرد‌.

به گفته عادل آذر، دریافت اطلاعات اقتصادی خانوارها در‌این مرحله صرفا از طریق رایانه امکان‌پذیر است و خانوارهای جامانده‌، از بیستم اردیبهشت تا دهم خرداد فرصت دارند بر اساس جدول زمانی تعیین شده و با توجه به آخرین رقم سمت راست شماره ملی سرپرست خانوار‌، به پایگاه‌اینترنتی طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور irا.yaraneh.amar.org مراجعه و پس از درج اطلاعات خود در فرم مخصوص‌، آن را به‌این مرکز ارسال کنند.

وی همچنین اعلام کرد، بر اساس توافقاتی که با مراکز پستی و‌ای سی تی روستایی سراسر کشور صورت گرفته، هزینه ارسال از طریق کافی نت‌ها و مرکز‌اینترنتی نهایتا ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و مردم نباید مبالغ بیشتری بپردازند. عادل آذر افزود‌: برای خانوارهای جامانده‌ای که رقم سمت راست کد ملی سرپرست خانوار آنان به شماره‌های ۸ و ۹ ختم می‌شود بیستم تا ۲۲ اردیبهشت (سه روز) در نظر گرفته شده است. همچنین خانوارهایی که آخرین رقم سمت راست کد ملی سرپرست خانوار به شماره‌های ۶ و ۷ ختم می‌شود باید ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت به پایگاه‌اینترنتی مراجعه کنند. برای خانوارهایی که شماره ملی سرپرست خانوار جامانده به ۴ یا ۵ ختم شود ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت در نظر گرفته شده است و آنهایی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنان شماره‌های ۲ و ۳ است باید ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت به پایگاه ‌اینترنتی اعلام شده مراجعه کنند.

به گفته آذر‌، خانوارهایی که آخرین رقم سمت راست شماره ملی سرپرست خانوار ارقام صفر و یک است‌، برای درج اطلاعات اقتصادی خود در فرم یارانه‌ای‌، اول تا سوم خرداد به پایگاه ‌اینترنتی ‌این مرکز مراجعه کنند. از سوی دیگر کسانی که در‌این مدت‌های تعیین شده نتوانند وارد شوند و اطلاعات اقتصادی خانوار خود را وارد کنند نباید در نوبت دیگر خانوارهای جامانده وارد شوند و باید در مهلت مجدد اقدام کنند. بنابر اظهارات عادل‌آذر؛ از چهارم تا دهم خرداد ماه نیز فرصت مجددی برای خانوارهای جامانده‌ای که به هر علت نتوانند بر اساس جدول زمان‌بندی اعلام شده اطلاعات اقتصادی خود را ارائه کنند‌، در نظر گرفته شده است. رییس مرکز آمار‌ایران تصریح کرد‌: به خانوارهای جامانده‌ای که تمایل به ارائه اطلاعات اقتصادی خود دارند توصیه شده است پیش از درج اطلاعات در پایگاه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار کشور از فرمی‌که در‌این پایگاه در نظر گرفته شده است کپی یا پرینت بگیرند و به عنوان پیش نویس از آن استفاده کنند و پس از اطمینان از دقت اطلاعات‌، آن را خود یا با همکاری افراد مطمئن وارد پایگاه ‌اینترنتی مرکز آمار کنند.

ثبت نام فقط ‌اینترنتی

رییس مرکز آمار‌ایران با تاکید بر‌اینکه در‌این مرحله‌، دریافت اطلاعات اقتصادی خانوارها صرفا از راه‌اینترنت امکان‌پذیر است‌، گفت‌: خانوارهای جامانده می‌توانند از منزل‌، محل کار‌، کافی نت‌ها و دفاتر خدمات مخابراتی و پستی که حتی در روستاهای دور افتاده کشور دایر است، وارد پایگاه ‌اینترنتی طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار شوند و پس از وارد کردن اطلاعات‌، آن را به صورت‌ اینترنتی ارسال کنند. بنابراین گزارش همچنین کسانی که کد رهگیری خود را گم کرده‌اند یا‌ این کد اشکال دارد و نباید در‌این دوره مراجعه کنند چون برای آنها نیز مهلت ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: شهروندانی که نام آنها به عنوان سرپرست یا عضو خانوار هنگام جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در سال ۸۷ به مرکز آمار‌ ایران ارائه شده است دیگر نیاز نیست در ‌این مرحله مراجعه کنند. همچنین نرم‌افزار ورود اطلاعات اقتصادی خانوارها به گونه‌ای تعریف شده است که اگر نام فردی در آن موجود باشد اجازه ثبت نام مجدد را به آن فرد نمی‌دهد.

زمانی دیگر برای سایرین

رییس مرکز آمار‌ایران در عین حال اضافه کرد: برای افراد یا خانوارهایی که پیش از ‌این نام‌نویسی کرده‌اند، اما به دلایلی مانند ازدواج و تولد و نیز تغییرات درآمدی اطلاعات آنها تغییر کرده است‌، زمان دیگری در نظر گرفته شده و ‌این افراد در‌این مرحله نباید به پایگاه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار کشور مراجعه کنند. ستادهای استانی برای پاسخگویی به پرسش‌های شهروندان در‌این باره شماره تلفن‌های ویژه‌ای را تعیین و اعلام می‌کنند.

مرکز آمار‌ ایران؛ مرجع رسمی ‌تهیه و انتشار آمار کشور

رییس مرکز آمار‌ایران در ادامه از تصویب ‌این مرکز به عنوان مرجع رسمی، تهیه، اعلام و انتشار نهایی آمار کشور خبر داد و گفت: در نشست اخیر شورای‌عالی آمار، مرکز آمار ‌ایران به عنوان مرجع نهایی و رسمی‌ تهیه، اعلام و انتشار آمار رسمی ‌کشور رای حداکثر اعضای ‌این شورا را به خود اختصاص داد. آذر افزود: از سال ۱۳۷۶‌ این بحث مطرح بود که برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی‌های موازی و دوباره کاری‌ها، اعلام و انتشار آمارهای مختلف کشوری نظیر نرخ بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و بهره‌وری یک مرجع نهایی و رسمی‌مشخص و معرفی شود. وی اضافه کرد: از آنجا که طبق قانون ‌این امر باید به مرکز آمار‌ ایران واگذار می‌شد، در نشست اخیر شورای‌عالی آمار ‌این موضوع دوباره با جدیت و تاکید رییس جمهور پیگیری شد و به اتفاق آرا‌، مرکز آمار‌ایران به عنوان مرجع نهایی و رسمی ‌کشور در ‌این زمینه انتخاب شد.

آذر‌، وجود توانمندی‌ها و شکل گیری

زیر ساخت‌ها به لحاظ فنی، تخصصی، نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار در یک دوره ۴۰ ساله و استقلال حرفه‌ای و برخورداری از استانداردهای ملی و بین‌المللی و چارچوب‌های علمی‌را از مهم‌ترین دلایل اجماع اعضای شورای‌عالی آمار در انتخاب مرکز آمار ‌ایران به عنوان مرکز نهایی و رسمی‌آمار کشور بیان کرد. وی افزود: پس از تهیه راهکارهای تفصیلی و عملیاتی ‌این مصوبه توسط کمیسیونی با کمک سایر اعضا در نشست بعدی شورای‌عالی آمار، برنامه اجرایی شدن‌این مصوبه را با شرکت همه دستگاه‌های متولی به تصویب نهایی خواهیم رساند.

آذر با اشاره به آماری در زمینه نهاد اعلام کننده آمار در کشورهای مختلف تصریح کرد: در کلیه کشورها حدود ۷۹ درصد آمارهای رسمی‌توسط مرکز آمار آنها اعلام می‌شود‌.‌ این آمار در کشورهای در حال توسعه ۶۷ درصد در کشورهای آفریقایی ۸۲ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۹۴ درصد است.

رییس مرکز آمار‌ایران همچنین گفت: گستره کاربردی، میدانی و گروه‌های هدفی که در مرکز آمار‌ایران وجود دارد چه در حوزه شهری و چه در حوزه روستایی، گستره وسیعی است که امکان و توانمندی را در‌ این مرکز به‌وجود آورده است. وی، اطلاع رسانی دقیق، به موقع، زودهنگام با صحت بالا و بدون تاخیر را از دیگر ویژگی‌های ‌این مرکز نام برد. وی گفت: مرکز آمار ‌ایران گواهینامه بین‌المللی ‌ایزو ۹۰۰۱ و ۹۰۰۲ را با توجه به ویژگی‌هایش دریافت کرده است.

ارائه آمار از سوی نهادهای دیگر تنها با تایید مرکز آمار

عادل آذر در پایان ‌این نشست در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره برخی انتقادات نسبت به اعلام شاخص‌های کلان اقتصادی از سوی‌ این مرکز و احتمال مخدوش بودن آن با توجه به ساختار کاملا دولتی مرکز آمار تصریح کرد: زمانی که آماری در خصوص شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از بیکاری‌، تورم و رشد اقتصادی داده می‌شود ۳۰ طرح مرتبط با آن در مرکز آمار صورت می‌گیرد و سپس یک آمار نهایی اعلام می‌شود‌. وی استقلال حرفه‌ای و برخورداری از استانداردهای ملی و بین‌المللی و چارچوب‌های علمی ‌را از مهم‌ترین دلایل اجماع اعضای شورای‌عالی آمار در انتخاب مرکز آمار ‌ایران به عنوان مرکز نهایی و رسمی ‌آمار کشور بیان کرد و افزود‌: ‌این مرکز از امکانات کافی و یک عقبه ۴۵ ساله در‌ این زمینه برخوردار است.

وی اضافه کرد‌: البته مرکز آمار نافی جمع‌آوری اطلاعات از سوی دستگاه‌های متولی اصلی نیست، اما بر اساس مصوبه ۱۳۸۳ مرکز آمار باید محاسبات خود را انجام داده و نتیجه نهایی آن را به دولت ابلاغ کند‌. البته ‌این کار قبلا به صورت موازی توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد و خود راسا اقدام به اعلان محاسبات می‌کردند. اما بر اساس آخرین مصوبه شورای‌عالی آمار‌، قانون سال ۸۳ مجددا احیا شد و به‌این ترتیب مرکز آمار ‌ایران مرجع نهایی و رسمی ‌تهیه‌، اعلام و انتشار آمار گردید. به گفته وی‌، بانک مرکزی می‌تواند داده‌ها را تهیه کند، اما اعلان نهایی باید از طریق مرکز آمار یا با تایید نهایی‌ این مرکز صورت پذیرد.

۳۷ درصد تهرانی‌ها ثبت نام نکرده‌اند

معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران گفت: در مرحله اول جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، ۳۷ درصد از مردم این استان که بخش عمده آنان در شهرهای تهران و کرج ساکن هستند، در این طرح شرکت نکردند.

«وحید کیارشی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه مرحله دوم نام‌نویسی از ۲۰ اردیبهشت جاری تا ۱۰ خرداد ماه در نظر گرفته شده است، این افراد در صورت تمایل می‌توانند برای ثبت اطلاعات اقتصادی خانوارهای خود اقدام کنند. وی تصریح کرد: در این مرحله تنها افرادی که اصلا نام‌نویسی نکردند حق شرکت دارند و هیچ اصلاح اطلاعاتی در این مرحله انجام نمی‌شود. کیارشی اضافه کرد: انتظار داریم کسانی که اطلاعات خانوارهایشان در مرحله اول ثبت نشده است در صورت علاقه‌مندی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir اقدام و فرم مربوطه را تکمیل کنند. وی تاکید کرد: ۷۶ پایگاه برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به سرپرستان خانوارهایی که اطلاعات اقتصادی خود را در مرحله اعلام نکردند در نظر گرفته شده است تا به سوالات آنها در این خصوص پاسخ دهند. کیارشی با اشاره به اینکه هیچ ثبت‌نامی در این پایگاه‌ها انجام نمی‌شود، گفت: متقاضیان باید از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار برای این منظور اقدام کنند. معاون استاندار تهران افزود: برای اینکه متقاضیان بتوانند آسان تر به اینترنت دسترسی داشته باشند، دفاتر پستی شهری و روستایی به تجهیزات مورد نیاز مجهز شده‌اند و آماده نام‌نویسی و ثبت اطلاعات اقتصادی خانوارها هستند.

عکس: حمید جانی‌پور