خبرآنلاین - حراجی کریستی، یک تابلو نقاشی را که گفته می‌شد متعلق به یک نقاش آلمانی قرن نوزدهمی است، به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رسانید، حالا مشخص شده این نقاشی متعلق به لئوناردو داوینچی بوده و ۱۰۰ میلیون پوند ارزش داشته است. این نقاشی که کار گچ، مداد و مرکب روی پوست گوساله است، سال ۱۹۹۸ در حراجی کریستی در نیویورک به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفت. عنوان این اثر در حراجی «مکتب آلمان در اویل قرن نوزدهم» بود.اما سال گذشته مارتین کمپ، پروفسور تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد کتابی منتشر کرد و در آن مدعی شد این نقاشی متعلق به لئوناردو داوینچی بوده و نام نقاشی را «شاهزاده زیبا» گذاشت.بررسی‌های علمی نشان داد که بخشی از اثر انگشتی که روی این نقاشی وجود دارد با اثر انگشت استاد نقاشی دوران رنسانس روی نقاشی دیگری از او همخوانی دارد. آزمایش کربن نیز نشان داد پوستی که نقاشی روی آن کشیده شده بین سال‌های ۱۴۴۰ تا ۱۶۵۰ میلادی تهیه شده است.

در این نقاشی چهره بیانکا سفروزا، دختر دوک میلان دیده می‌شود. این نقاشی در حال حاضر در سوئد در معرض تماشای عموم است.حالا وکلای ژان مارشیگ که تا پیش از سال ۱۹۹۸ صاحب این نقاشی بوده از حراجی کریستی به دلیل «کم‌کاری» و استفاده نکردن از فناوری علمی در مشخص کردن صاحب اثر و در نتیجه فروش آن به زیر قیمت به دادگاه فدرال نیویورک شکایت کرده‌اند.مارشیگ میزان خسارت را مشخص نکرده است، اما قیمت این نقاشی حدود ۶۵ میلیون پوند تخمین زده شده است و ممکن است بیش از ۱۰۰ میلیون پوند نیز ارزش داشته باشد.

سخنگوی کریستی گفت: «کریستی کاملا با این ادعا مخالف است و مسوولیتی بر عهده نمی‌گیرد.»بسیاری از دیگر متخصصان هم معتقدند که نقاشی متعلق به داوینچی نیست. آنها می‌گویند داوینچی هیچگاه روی پوست گوساله نقاشی نکشیده است و اثر انگشت باقیمانده جای شک و تردید دارد. حتی یکی از متخصصان این کار را «تقلب فاحش قرن بیستم» خواند.