رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت‌: ۵۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و ۳۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند. به گزارش خبرگزاری مهراحمد شعبانی در همایش آمایش سرزمین آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: بحث جنسیت باید به عنوان یکی از شاخصه‌‌های مهم در آمایش سرزمین آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. این شاخص باید هم از نظر توزیع جمعیتی و هم در رشته‌ها مطرح و برای آن برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی شود. وی اظهار داشت: ۷۵ درصد ورودی‌های دانشگاه شهید بهشتی در سال جاری دختران هستند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۵۸ درصد فارغ‌‌التحصیلان دوره کارشناسی و ۳۸ درصد فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند. همچنین عدم تناسب عرضه و تقاضا در اغلب رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی باعث افزایش درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها شده است.

وی افزود: بیکاری فارغ‌التحصیلان مرد در اغلب رشته‌‌ها به جز کشاورزی و دامپزشکی از متوسط بیکاری کشور پایین‌تر است، اما در زنان به جز رشته‌های علوم تربیتی دو برابر نسبت جامعه بیکاری وجود دارد.

شعبانی گفت: میزان اشتغال دانش آموختگان در شغل‌های دولتی در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۸۵ ثابت مانده و تحول عظیمی در جذب به وجود نیامده است. وی اظهار کرد: ۶/۴۸ درصد کل جمعیت کشور در سه بخش صنعت، کشاورزی و ساختمان مشغول به کار هستند؛ در حالی که تنها ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این سه حوزه اشتغال به کار دارند. این یعنی رشد آموزش عالی در صنعت و کشاورزی به وجود نیامده و این دو حوزه همچنان در کشور ما به صورت سنتی هستند.