اظهارات معاون اوباما علیه ایران - ۱۸ اردیبهشت ۸۹

معاون رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد که ایران با یک انتخاب مشخص روبه‌رو است؛ یا باید برنامه هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد یا با عواقب بیشتر و افزایش انزوا مواجه شود. به گزارش ایسنا، جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه خطاب به قانون‌گذاران اتحادیه اروپا مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران وظایف این کشور را تحت معاهده منع اشاعه هسته‌ای نقض می‌کند و خطر ایجاد یک رقابت تسلیحات هسته‌ای را در خاورمیانه به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ ایران با یک انتخاب آشکار روبه‌رو است. یا از قوانین بین‌المللی پیروی کند و به جمع کشورهای مسوولیت‌پذیر بپیوندد که ما امیدواریم همین کار را کند؛ یا با عواقب بیشتر و افزایش انزوا روبرو شود.

بایدن در عین حال اظهارات باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا را تکرار کرد و گفت:‌ در صورتی که آنها ابتدا مشت گره کرده خود را باز کنند ما نیز حاضریم دستمان را به سوی آنها دراز کنیم. به گزارش ایسنا، آمریکا و برخی متحدان اروپایی‌اش به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران با هدف متقاعد کردن تهران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش هستند. ایسنا می‌نویسد:

قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران که پیش‌نویس آن توسط آمریکا تنظیم شده است خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران بانکداری ایران،‌ تحریم کامل سلاح، اقدامات شدیدتر علیه کشتیرانی ایران و اتخاذ اقدام‌هایی علیه برخی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ممنوعیت‌ سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی ایران است.

دیپلمات‌ها گفتند که روسیه و چین هر دو با تحریم پیشنهادی سلاح، ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و سایر اقدامات تنبیهی که در پیش‌نویس آمریکا آمده است، مشکل دارند.

آمریکا و متحدانش امیدوار بودند که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بتوانند تا پایان ماه میلادی گذشته درباره قطعنامه جدید تحریم‌ها رای‌گیری کنند، اما دیپلمات‌ها گفتند که مذاکرات در این زمینه می‌تواند حداقل تا ماه ژوئن ادامه یابد.