آغاز مرحله دوم رزمایش بزرگ ولایت 89

رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۸۹، با اعلام رمز یازهرا (س) توسط فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در منطقه وسیعی از آب‌های جنوب کشور آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از نیروی دریایی ارتش، این رزمایش در پنج مرحله و به وسعت بیش از ۱۴۱ هزار کیلومتر از آب‌های جنوب کشور، در محدوده تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

یگان‌های رزمی، پشتیبانی - لجستیکی، راداری - الکترونیکی و موشکی سطحی، زیرسطحی و هوا دریای نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی، بالگردهای هوانیروز قهرمان و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری یک رزمایش منسجم و تاکتیکی، اقتدار نیروهای مسلح را در پهنه وسیع آب‌های جنوب کشورمان به نمایش می‌گذارند.

برگزاری جلسه توجیهی و ابلاغ ماموریت به فرماندهان حاضر در رزمایش، بارگیری مین‌ها، اژدرها و تجهیزات موشکی، گسترش یگان‌های رزمی، یگان‌های پشتیبانی سیار، سامانه‌های متحرک فرماندهی، راداری و موشکی و نیز گسترش تیم‌های عملیات ویژه و تکاوران دریایی با قایق‌های تندرو در آب‌های منطقه عملیاتی از جمله اقداماتی هستند که در نخستین روز از رزمایش دریایی ولایت ۸۹ به مرحله اجرا درآمدند.

همچنین ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش مستقر در خلیج عدن شامل ناو جمهوری اسلامی خارک و ناوشکن سبلان نیز به منظور شرکت فعال و موثر در این رزمایش از آب‌های بین‌المللی فراخوانده شده‌اند.

امروز (پنجشنبه) ۱۶ اردیبهشت هم دومین روز مرحله نخست رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۸۹ برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ناوشکن جماران به عنوان آغازگر رزمایش دریایی ولایت ۸۹ ارتش جمهوری اسلامی، در این رزمایش خودنمایی می‌کند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با حضور روی عرشه ناوشکن جماران، با کسب اجازه از فرمانده کل قوا و استعانت از ائمه اطهار و درود به روان پاک شهدای دریادل ارتش جمهوری اسلامی، با اعلام رمز «یا زهرا» (س) فرمان آغاز رزمایش را صادر کرد.

مراحل دیگر رزمایش در منطقه عمومی جاسک و کنارک و همچنین دریای عمان و اقیانوس هند برگزار می‌شود.

سردار سرتیپ سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی ارتش در سواحل جنوبی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در قسمت دوم رزمایش دریایی خود، پهنه‌های گسترده و پراکنده را مورد تمرین قرار می‌دهد.

سردار مسعود جزایری افزود: عدم همراهی کشورها با بعضی دولت‌های سلطه‌گر و تحت‌تاثیر صهیونیزم جهانی، شرط اصلی پایداری در مناطق مختلف جهان است.

جزایری با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی در سواحل جنوبی کشور گفت: ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان امکانات و قدرت برقراری امنیت و فراهم آوردن محیطی امن و پایدار برای بهره‌مند شدن همه جهانیان از این مناطق مهم و استراتژیک را دارند.

وی تصریح کرد: دوستان ما در بخش‌های دورتر منطقه باید بتوانند در آب‌های آزاد با آرامش و فارغ از خواسته‌های غیر‌قانونی بعضی رژیم‌های سلطه‌گر، داد‌وستد کنند، مع‌الاسف تعدادی دولت‌های شرور این راهبرد را خلاف منافع نامشروع خود می‌دانند.

جزایری خاطرنشان کرد: منافع کوتاه‌مدت، میان مدت و دراز مدت کشورها در حفظ ثبات و آرامش در مناطق مختلف جهان است، عدم همراهی سایر کشورها با بعضی دولت‌های سلطه‌گر و تحت‌تاثیر صهیونیزم جهانی، شرط اصلی این پایداری محسوب می‌شود.

رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور گفت: رزمایش‌های نیروهای مسلح در چارچوب برنامه سالانه و دفاع مستحکم صورت می‌پذیرد.