اخلاق در جامعه متولی ندارد

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه اخلاق در کشور متولی خاصی ندارد و رها است، گفت: مسائل و مشکلات اخلاقی در جامعه به صورت نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است و فساد اخلاقی در برخی جاها سرایت کرده است. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در ابتدای درس خارج فقه بیان کرد: مسائل اخلاقی در این ایام مورد تهاجم شدید دشمنان واقع شده و با تمام توان از طریق سایت و ماهواره و پیام‌های مختلف، مرتب سم پاشی ضد اخلاقی می‌کند و متاسفانه به آن توجهی نداریم. وی ادامه داد: منشا مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عدم توجه به مسائل اخلاقی است؛ چون وقتی اخلاق نباشد، رشوه خواری، مواد مخدر، قاچاق، بی‌حجابی، طلاق و... افزایش می‌باید. مکارم شیرازی گفت: علت اساسی بروز مسائل و مشکلات اخلاقی، عدم وجود متولی برای امر اخلاق در جامعه است؛ به طوری که دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی به جرم مجرمان را بر عهده دارد، وظیفه اصلی نیروی انتظامی هم که نیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارش انتشار کتاب، سینما، فیلم و رسیدگی به امور رسانه‌ها است؛ پس چه کسی متولی امر اخلاق در جامعه است؟

این مرجع تقلید تصریح کرد: باید متولی برای امور اخلاقی جامعه تعیین شود و در قانون اساسی به تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و اگر با برنامه‌ریزی وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود عهده‌دار مسائل اخلاقی جامعه خواهد بود؟

این مرجع تقلید اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی وزارت یا نهادی برای رسیدگی به مسائل اخلاقی جامعه تشکیل شود و امیدوارم نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه، مراجع، ائمه جمعه، رسانه‌ها و سایر مسوولان دنبال این جریان را بگیرند که روزی شاهد تشکیل نهاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عهده‌دار مسائل اخلاقی جامعه باشیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: طبق اخبار واصله برخی به صورت تشکیلاتی و برنامه‌ریزی شده قصد دارند تعدادی از زنان را در مناطق مختلف کشور به صورت بدحجاب نشان دهند تا بد‌حجابی در کشور رواج یابد، البته این مساله مبارزه با حجاب نیست، مبارزه با اصل نظام است که باید بیدار و هوشیار باشیم. وی در پایان گفت: وظیفه من گفتن و دنبال کردن است، دیگران نیز که احساس مسوولیت می‌کنند باید دست به دست هم دهند تا این مسائل به جایی برسد.