سینما

فیلم «پوپک و مش ماشاء‌الله» ساخته فرزاد موتمن در تهران به فروش ۷۵۰ میلیون و به همراه شهرستان‌ها نیز یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. فیلم‌های «طهران، تهران» با ۲۶۰ و «هیچ» با ۲۴۵ میلیون تومان هفته آخر فروش خود را در سینماهای تهران سپری می‌کنند. سعید رجبی فروتن، مدیر اداره کل همکاری‌های سمعی بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد گفت: هر چه از اکران فیلم تا زمان عرضه‌اش در شبکه نمایش خانگی بیشتر فاصله بگیریم در قیمت فروش رایت تاثیر منفی می‌گذارد.

محمد صادق اشرفی، رییس انجمن سینماداران از پیگیری انجمن برای افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بها خبر داد.

سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما معتقد است: نیم بها شدن بلیت سینماها در دو روز به فروش روزهای دیگر هم صدمه می‌زند.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما عنوان کرد، طرح افزایش روزهای بلیت نیم‌بها می‌تواند به افزایش میزان مخاطبان سینما کمک کند.

فرهاد ورهرام با اشاره به این که اغلب تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران نقش واسطه دارند تاکید می‌کند؛ متاسفانه ما کارگردانی که مسلط به ژانر خاصی در سینمای مستند باشد نداریم و به همین خاطر نمی‌توانیم یک هزارم شبکه‌های مطرح دنیا مستندهای جذاب بسازیم.

مهدی کرم‌پور، سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران شد. در جلسه روز گذشته شورای مرکزی با انتخاب سخنگو، اعضای هیات رییسه شورای مرکزی کانون کارگردانان کامل شدند و هم‌چنین نمایندگان کانون در جاها مختلف نیز مشخص شدند.

با انتشار نخستین پوسترهای کار جدید «شیامالان» با عنوان «آخرین نوشیدنی هوایی» این فیلم برای نمایش در ۲ جولای (۱۱تیر) آماده شد.

فیلم «خارج از محدوده قانون» ساخته رشید بوشارب فیلمساز الجزایری الاصل تبعه فرانسه که در جشنواره کن امسال به نمایش در می‌آید که درباره دوران سلطه استعماری فرانسه در الجزایر، اعتراض‌های متعددی را بر انگیخته است.

اکران فیلم سینمایی «شیر و عسل» به کارگردانی آرش معیریان از صبح روز چهارشنبه در ۷۰ سینمای تهران و شهرستان‌ها شروع شد.

تئاتر

سیدمحمد خاتمی شامگاه ۱۴ اردیبهشت ماه به همراه احمد مسجدجامعی با حضور در خانه هنرمندان ایران از چند نمایشگاه نقاشی، تالارهای جدیدالتاسیس چهارفصل و تماشاخانه ایرانشهر بازدید کرد و به تماشای نمایش «مکاشفه در باب یک میهمانی خاموش» نشست.

ششمین روز از هفتمین بزرگداشت تئاتر ۱۴ اردیبهشت به انجمن نمایشگران خیابانی اختصاص داشت که با اهدای «مدالیوم» به «مرتضی وکیلیان» هنرمند عرصه تئاتر خیابانی برگزار شد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر که از مهر ۱۳۸۷ مسوولیت این مجموعه را به عهده داشت، استعفا کرد.

در پی انتشار اخباری مبنی بر استعفای محمد حیدری از مدیریت مجموعه تئاترشهر روابط‌عمومی مرکز هنرهای نمایشی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

موسیقی

افشین یداللهی در نشست عصر ترانه فرهنگسرای رازی به عنوان مهمان ویژه به نقد و بررسی ترانه خواهد پرداخت.

علی‌ اسدزاده تهیه‌کننده آلبوم «۸» گفت: آلبومی که برای روز تولد امام رضا (ع) در سال گذشته تهیه شده بود و قرار بود در روز ‌٨/٨/٨٨ به بازار بیاید و هشت ترانه‌سرا، آهنگساز، تهیه‌کننده و خواننده در آن کار کرده بودند، با ماه‌ها تاخیر روز شنبه وارد بازار موسیقی شد.

تجسمی

نمایشگاه نقاشی‌های برجسته چند بعدی «فرزانه یوسفی» در نگارخانه «جهان‌نما» برپا می‌شود.

مراسم نکوداشت زنده‌یاد «چنگیز شهوق» هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز شامگاه چهاردهم اردیبهشت ماه در نخستین جلسه از سلسله جلسات تخصصی هنر در نگارخانه برگ برگزار شد.

مهدی منعم با مجموعه عکس‌های «قربانیان جنگ» به گالری «راه ابریشم» می‌رود.

نمایشگاه عکس‌های مازیار فرزانه از زنده‌یاد «پیمان ابدی» تحت‌عنوان «قاب ابدی» در مجموعه خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه عکس، اینستالیشن و ویدئوهای آرش حنایی با عنوان «متفرقه» از روز جمعه - ۱۷ اردیبهشت‌ماه - در گالری «آران» رونمایی می‌شود.

مجتبی آقایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی سازمان

فرهنگی - هنری شهر تهران معتقد است: سرقت سریالی مجسمه‌ها در سطح شهر چالش‌های جدی را در عرصه هنر و به ویژه هنر مجسمه‌سازی ایجاد خواهد کرد.

همزمان با برپایی نمایشگاه «اسکیس و پرزانته» مهدی دریانی، مسابقات «اسکیس» در گالری‌های فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

نصب «گردونه مهر» اثر محمدرضا ذبیح‌الله زاده که در پارک نیاوران رها شده بود، در پی انتشار خبر مهر مبنی بر نگرانی این مجسه‌ساز، وارد مراحل اداری شد.

رسانه

یک شبکه تلویزیونی نیجریه با پوشش بخش‌هایی از قاره آفریقا، ۲۴ ساعته اخبار پخش می‌کند.

شهرام گیل‌آبادی که کارگردانی مستند «این آدم‌ها سیاه و سفید هستند» را بر عهده دارد،گفت: این برنامه از فرم و ریتمی متفاوت نسبت به سایر برنامه‌های معارفی برخوردار است.

در نوزدهمین سالگرد درگذشت، تدوین زندگی‌نامه کامل مهرداد اوستا ادامه دارد.

سعید بیابانکی، شاعر، گفت: نمایشگاه کتاب با شیوه کنونی، زمان و هزینه زیادی را از مخاطبان و دولت می‌گیرد و خروجی خاصی ندارد.

فیلم‌های یکی هم نباشد، بیم موج، قتل ژنرال، گرگ دریا، زندگی کولی وار و زبانه‌های خشم تعطیلات آخر هفته از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.