درهای نمایشگاه کتاب تهران باز شد

مسیرهای ورودی به نمایشگاه

مدیر کمیته رفاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مسیرهای ورودی بازدیدکنندگان را به مصلای امام خمینی (ره) اعلام کرد. درهای شماره یک، دو، سه (پایانه تاکسیرانی) و در شماره چهار (پایانه اتوبوسرانی) و همچنین ایستگاه متروی شهید بهشتی در جنوب مصلای امام خمینی(ره)، نزدیک‌ترین مسیر به سالن ناشران عمومی، ناشران دانشگاهی و بخش ریالی و ارزی ناشران خارجی (لاتین و عرب) به شمار می‌آیند. سیداحمد موسوی گفت: درهای شماره ۱۷، ۱۸ و ۱۹ و ایستگاه متروی مصلای امام خمینی (ره) در شمال مصلا، نزدیک‌ترین مسیر به سالن‌های ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان، سالن سازمان‌ها و نهادها و سالن سرگرمی کودک و نوجوان هستند.

به گفته موسوی، در شماره ۱۲ در شرق مصلا از خیابان شهید قنبرزاده، روبه‌روی خیابان خرمشهر، نزدیک‌ترین مسیر ورود به سالن ناشران عمومی، دانشگاهی و همچنین ناشران خارجی در بخش ارزی نمایشگاه هستند.

مدیر کمیته رفاهی بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: درهای شماره ۱۴، ۱۵ و ۱۶ در خیابان شهید قنبرزاده نیز مسیرهای منتهی به سالن‌های ناشران دانشگاهی و کودک و نوجوان هستند.

ساعت کار نمایشگاه

ساعت کار بیست‌وسومین نمایشگاه بین‏المللی کتاب تهران از سوی روابط‌عمومی نمایشگاه، ۱۰ صبح تا ۲۰ اعلام شد. در روزهای جمعه ۱۷ و ۲۴ اردیبهشت ماه نیز یک ساعت به کار غرفه‏های ناشران داخلی افزوده می‌شود. ساعت کار سالن نمایش کتاب‏های لاتین یارانه‏ای و سالن فروش کارت خرید کتاب خارجی از ۱۰ صبح تا ۱۸، ساعت کار انبار تحویل کتاب‏های لاتین یارانه‏ای از ۱۰ صبح تا ۱۹ و ساعت کار سالن ناشران داخلی و فروش مستقیم کتاب‏های خارجی از ۱۰ صبح تا ۲۰ اعلام شده است. در روزهای جمعه ۱۷ و ۲۴ اردیبهشت ماه نیز یک ساعت به کار غرفه‏های ناشران داخلی افزوده می‌شود.

نگاه سوم- درهای بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز (چهارشنبه) به روی علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی باز شد تا جشن بزرگ سالانه اهالی کتاب آغاز شود. درهای نمایشگاه کتاب تهران در نخستین روز فعالیت، بنا بر اعلام قبلی، ساعت ۱۰ باز شد، این در حالی است که جمعی از بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان کتاب از ساعتی پیش از باز شدن در سالن‌های نمایشگاه کتاب، در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) - محل برگزاری نمایشگاه - حضور داشتند. بیست‌وسومین نمایشگاه بین‏المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب روز ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

افتتاحیه رسمی

اما پیش از بازگشایی عمومی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک روز قبل، (عصر سه‌شنبه) با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدی گلپایگانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی نماینده ولی فقیه و رییس ستاد اقامه نماز جمعه، مرتضی تمدن استاندار تهران، ‏محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی، برخی از ‏سفرای کشورهای خارجی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد و اهالی فرهنگ و ادب در شبستان مصلای تهران رسما افتتاح شد. در این مراسم محمدرضا رحیمی به نیابت از رییس‌جمهور که به نیویورک سفر کرده، حضور داشت.

دو مشکل اساسی حوزه کتاب

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ابتدای این مراسم با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ‏گفت: «امسال هم نمایشگاه کتاب تهران مهمان مصلی است و به خاطر نداشتن خانه‌ای برای خودش با مشکل مواجه ‏است و امیدواریم به جایی برسیم که یک روزی صاحب خانه شویم.‏» رییس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران داخلی و خارجی از این رویداد فرهنگی از رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور درخواست کرد با توجه به همت دولت در عنایت بیشتر به حوزه ‏فرهنگ در سال جاری بودجه‌های مناسبی برای صنعت چاپ و نشر در نظر گرفته شود.‏

پرویز در سخنان خود به دو مشکل اساسی صنعت نشر اشاره کرد و گفت: «یکی مربوط به صنعت چاپ است. بازسازی چاپخانه‌ها و احیای صنعت چاپ مشکلی است که بدون کمک دولت و اعطای وام مقدور نیست. امیدواریم در سفرهای استانی دولت بودجه ویژه‌ای برای چاپخانه‌های کشور اختصاص یابد.»

او معضل دوم در حوزه کتاب را مربوط به ویترین کتاب برشمرد و گفت: «بخشی از استقبال عظیمی که از نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های ‏استان‌ها و شهرستان می‌شود به خاطر نبود ویترین کتاب در کشور است. متاسفانه ایجاد کتابفروشی در کشورمان مقرون به صرفه نیست و دولت در این زمینه نیز باید کمک و حمایت داشته باشد.»

کتاب پرده‌نشین است

در این مراسم، همچنین سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در متنی از پیش نوشته شده، به نقش کتاب در فرهنگ و تمدن ایرانی پرداخت و گفت: «متاسفانه امروز مطبوعات شاهد بازاری است و کتاب تبدیل به پرده‌نشین شده است.»

وزیر ارشاد در پایان چند نکته را به همکاران خود متذکر شد و گفت: «در جوار نمایشگاه یا در هر مجال دیگری از توان و بضاعت هنرمندان برای ترویج کتابخوانی بهره بگیرید. همت شود تا نمایشگاه‌های استانی برگزار شود و در این نمایشگاه‌ها نیز از همکاری و همراهی نویسندگان و اهالی و ادب و فرهنگ بهره گرفته شود.»

وی در این پیشنهادها مطبوعات را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: «مطبوعات بهتر است به جای پرداختن به امور بی‌اهمیت به فرهنگ کتابخوانی بپردازند و خودشان نیز از این مهم بهره بگیرند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد معاونت فرهنگی خود را مکلف کرد با توجه به نیازهای جامعه، اولویت‌های فرهنگی را مشخص کند و مانع انتشار نوشته‌های بی‌درد و محصولات بی‌ارزش فرهنگی شود. وی برای ارتقای فرهنگ کتاب از دستگاه‌های اجرایی خواست با تخفیف ویژه به کارمندان خود کتاب بدهند.»

حسینی درباره طرح «کتاب من» نیز گفت: «این طرح سال گذشته در نمایشگاه کتاب تهران به همت رییس‌جمهور افتتاح شد و در ۱۱ استان کشور به اجرا در آمد. امیدواریم در نمایشگاه امسال نیز به تمام کشور تعمیم پیدا کند.»

تشکیل کارگروه کتاب در دولت

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه نمایشگاه کتاب بود. او با اشاره به رشد بی‌سابقه نشر کتاب در سی سال گذشته و رشد بیش از صدبرابری انتشارات در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب، درباره ترویج کتابخوانی کشورمان گفت: «باید در کلاس‌های درس محوریت با ارجاع دانش آموزان به کتاب باشد. رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتال نیز باید به کتابخوانی توجه داشته باشند؛ چراکه حلقه انس کتاب با مخاطب هستند.»

وی همچنین درباره ترویج کتابخوانی در دانشگاه‌ها نیز گفت: «باید در دانشگاه‌های ما به جای جزوه محوری، کتاب محور علمی باشد و زمینه برای ارتقای هرم علمی کشور فراهم شود.»

معاون اول رییس‌جمهور کتاب را علاوه بر پیوند‌دهنده اندیشه با مخاطب، به لحاظ اقتصادی نیز ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: «کتاب در حوزه‌های چاپ، توزیع، صحافی، بازاریابی و تبلیغات اشتغال‌زا است و از این منظر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد باید مطابق سیاست‌های اصل ۴۴ به پشتیبانی از بخش خصوصی نشر اقدام کند و فعالان این حوزه را به سمت حرفه‌ای‌ شدن سوق بدهد.»

وی اظهار امیدواری کرد که بررسی آیین‌نامه ضوابط نشر در شورای عالی فرهنگی نیز به بهبود شرایط نشر کمک کند. به اعتقاد رحیمی انتشار بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب در سال نشان از فضای آزاداندیشی و نقد و تضارب آرا در کشورمان دارد.

رحیمی در این مراسم به اهالی فرهنگ نوید داد در پاسخ به نیازهای بنیادی حوزه نشر، کارگروه کتاب در دولت تشکیل خواهد شد. وی در این باره گفت: «این کارگروه تشکیل خواهد شد تا با هم‌اندیشی و همکاری با نهادهای مرتبط، در عالی‌ترین سطح از فرهنگ و تمدن کشور حمایت‌ها شود.»

رحیمی خطاب به وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی گفت: «در تجهیز کتابخانه‌های کشور عزمتان را جزم کنید. همچنین پیمان ببندیم که امسال همه نهادها و سازمان‌ها، به کارمندان خود به عنوان هدیه کتاب بدهند و این فرهنگ را در سراسر کشور جا بیاندازیم.»

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد درباره وجود دو هزار کتابخانه در کشور، از وزیر و معاون وی خواست تلاش کنند در همین دولت، تعداد کتابخانه‌ها دو برابر شود.

رحیمی از نویسندگان و ناشران هم خواست آثار خود را در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی ارائه کنند تا اندیشه و آثار نویسندگان ایرانی در همه جهان نمود پیدا کند.

وی در پایان اعلام کرد که متعهد می‌شود با هماهنگی وزارت ارشاد و دیگر مسوولان در رونق صنعت چاپ به جایی برسیم که وضعیت کاغذ و چاپ به بهترین حالت برسد و از مرغوب‌ترین کاغذها برای چاپ کتاب استفاده شود.