مانور دریایی ارتش از هرمز تا هند

عکس: خبرگزاری مهر

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اعلام خبر برگزاری رزمایش ولایت ۸۹ در وسعت بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر از تنگه هرمز تا آب‌های آزاد پاکستان و هند تاکید کرد که پیام این رزمایش صلح و دوستی است. به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح دیروز سه شنبه در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود با اعلام اینکه مرحله دوم رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۸۹ از روز چهارشنبه شروع خواهد شد، اظهار داشت: این رزمایش ۶ مرحله دارد که مرحله اول آن مرحله انجام عملیات روانی است که از چند روز گذشته آغاز شده است.

وی مرحله گسترش را دومین و سومین مرحله از این رزمایش به شمار آورد و تصریح کرد: مهم‌ترین مرحله، مرحله چهارم است که ورود به فاز تاکتیکی می‌باشد و در آن تقسیم نیروها صورت خواهد گرفت. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: مرحله پنجم، مرحله پرتاب موشک‌ها و توپ‌ها است که عملیات رهگیری، درگیری و انهدام نیز صورت خواهد گرفت. سیاری اضافه کرد: مرحله آخر مرحله نهایی رزمایش ولایت ۸۹، نمایش قدرت یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد جنوب کشور است.

وی در ادامه تفاوت رزمایش ولایت ۸۹ را با دیگر رزمایش‌ها موضوع راهبردی بودن آن دانست و افزود: به دلیل اینکه بخش اعظمی از این رزمایش در آب‌های آزاد انجام خواهد شد، این رزمایش راهبردی است که این موضوع تفاوت رزمایش ولایت ۸۹ را با سایر رزمایش‌ها نشان می‌دهد.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش اهداف رزمایش را در دو دسته‌بندی اصلی و فرعی برشمرد و اضافه کرد: در اهداف اصلی؛ نمایش اقتدار نظام در آب‌های آزاد جنوب کشور، توسعه و ارتقای حضور در دریاهای آزاد، کنترل کامل کشتیرانی در منطقه رزمایش به منظور تامین امنیت منطقه در دفاع از منافع کشور، مقابله با تهدیدات زیست محیطی، دزدان دریایی و همچنین تمرین پشتیبانی در دریاهای آزاد است. وی با اشاره به اهداف فرعی برگزاری رزمایش ولایت ۸۹ عنوان کرد: ارتقای توان رزمی نیروهای شرکت‌کننده، ایجاد هماهنگی بین نیروها، تبادل تجربیات، عملی نمودن آموزش‌های تئوری، آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات جدید و به کارگیری آخرین دستاوردهای نیروی دریایی از جمله سامانه‌های زیرسطحی (زیردریایی) و سامانه‌های جنگ الکترونیک از جمله اهداف فرعی رزمایش ولایت ۸۹ است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه کنترل این رزمایش برای نخستین بار از منطقه دوم ولایت در جاسک انجام می‌شود، گفت: این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع انجام خواهد شد که از تنگه هرمز شروع و به دریای عمان و از آن به آب‌های آزاد پاکستان و هندوستان تا مدار ۲۲ درجه ختم می‌شود.

وی اضافه کرد: در این رزمایش نیروها به دو قسمت آبی و نارنجی تقسیم می‌شوند که یک نیرو وظیفه دفاع از مرزها و منافع کشور را دارد و نیروی دیگر نیز عملیات تهاجم به دشمن را انجام می‌دهد.

سیاری تصریح کرد: این رزمایش نشان‌دهنده جدی بودن نظام در دفاع از منافع کشور در آب‌های آزاد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اجرای این رزمایش به فاصله کمتر از دو هفته پس از مانور دریایی سپاه چه تاثیری در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت؟ گفت: همه این رزمایش‌ها برای نشان دادن اقتدار نظام در محدوده دریاهای جنوب کشور است و برگزاری رزمایش سپاه نیز یک پیوستگی را با برگزاری رزمایش ارتش نشان می‌دهد.

سیاری اضافه کرد: پشتوانه اساسی کشور، دریای عمان است و سرنوشت خلیج فارس در دریای عمان رقم خواهد خورد و هر دشمنی که بخواهد به این منطقه نزدیک شود همه نیروها با پیوستگی که ایجاد کرده‌اند مقتدرانه از منافع کشور دفاع خواهند کرد.

سیاری در پاسخ به این سوال که اگر غربی‌ها بخواهند خرید نفت را از منطقه خلیج فارس تحریم نمایند شما چه راهکاری را در نظر خواهید گرفت؟ گفت: در این منطقه به غیر از حامل‌های انرژی از جمله نفت کالاهای دیگری نیز مبادله می‌شوند، ولی اگر دنیا به جایی برسد که تصمیم بگیرد خرید حامل‌های انرژی را از این منطقه تحریم کند ما متناسب با آن تصمیم خواهیم گرفت.