پیام هاشمی به همایش مرجعیت شیعه

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به سومین همایش «بررسی نقش مرجعیت شیعه، احیای دین و هدایت نسل جوان» پیامی صادر کرد. به گزارش (ایسنا) در بخشی از متن این پیام آمده است: نکوداشت بزرگان و عالمان دینی، فقیهان و مراجع بیدار و وارسته، تکریم و تجلیل از حقیقت علم و تقوی و جهاد و استواری در راه خداست، این امر احیای واژه‌های بسیار مقدسی است که اصل و اساس آن و نیز اوج و شکوه آن را در پرتو اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت می‌توان مشاهده نمود و در این میان چهره‌هایی که معتقد به لزوم اداره‌ جامعه از طریق دین هستند و همه‌ فکر و تلاش آنان ایجاد حکومت اسلامی و پاسخگویی به مشکلات جامعه‌ بشری و هدایت همیشگی همه نسل‌ها از طریق مکتب می‌باشد، از ویژگی خاصی برخوردارند.

انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی(ره) پیروز گشت از هنرهای بزرگ آن مرد خدا، تربیت فقیهان و مجتهدانی است که با حضور آنان انقلاب جوششی دیگر پیدا نمود؛ کسانی که با فتاوای راهگشای خویش معضلات جامعه انقلابی را حل نمودند و مردم دین زنده و پویا را در وجود آنان مشاهده نمودند. حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (رضوان‌الله علیه) از مراجعی بودند که در مکتب امام و آیت‌الله‌العظمی بروجردی تربیت شده‌ و جامعیت خاصی پیدا کردند که او را در میان اقران خویش ممتاز ساخت؛ در شکل‌گیری انقلاب آن زمان که یکی از مدرسین برجسته سطوح عالی حوزه بودند با تایید مرجعیت امام در صحنه‌های عملی انقلاب حاضر شده و به همان سبب رنج تبعید به مناطق بسیار بد آب و هوا را به خود خریدند. ایشان مبانی فقهی و اصولی امام را در نبود امام آنچنان در حوزه علمیه رواج دادند که درسشان یکی از دروس پرآوازه و مهم حوزه که در آن مبانی امام مورد تحلیل قرار می‌گرفت، بود.

بعد از ارتحال امام(ره) با قدرت و صلابت و با پذیرش مرجعیت خط امام و انقلاب و فقاهت را استمرار و رونق بخشیدند. فتاوای بسیار مهم او در مسائل سیاسی خصوصا در دفاع از حکم امام خمینی(ره) در مورد سلمان رشدی هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نمی‌شود. حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه خدمات علمی و فقهی و سیاسی این مرد بزرگ را فراموش نخواهد کرد.

یاد ایشان و همه‌ عالمان و فقیهانی که حیات خویش را در خدمت به اسلام قرار دادند گرامی می‌داریم و از خدای متعال برای بیت معظم ایشان به ویژه فرزند عالم و برومند‌شان آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدجواد فاضل دوام توفیق جهت ادامه راه پرافتخارشان را مسالت داریم.