28 سال پیش گفتم دولت تاجر خوبی نیست

کاری به مسائل سیاسی ندارم

دبیرکل جامعه‌ روحانیت مبارز گفت: من الان کاری به مسائل سیاسی ندارم، بیایید یک کارهای علمی کنیم که این برای مملکت باقی می‌ماند؛ زیرا در سیاست نوسانات هست که البته این نیز لازمه مسائل سیاسی است. به گزارش ایسنا، آیت‌الله مهدوی کنی طی سخنانی به مناسبت روز معلم در بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز اقتصادی کشور با تشریح ابعاد اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: دولت باید ناظر و برنامه‌ریزخوبی باشد نه اینکه خودش تاجر شود و شکر، سیگار و غیره وارد کند. این حرف‌ها را ۲۸ سال پیش مطرح کردم و در مطبوعات هم به چاپ رسید. آن زمان من گفتم که این اصل ۴۴ را این‌گونه تفسیر نکنید که همه چیز به دست دولت بیاید، دولت تاجر خوبی نیست و همه کارها را به دست دولت ندهید.

وی خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که در ذیل اصل ۴۴ مرحوم شهید بهشتی نیز آن را بدین‌گونه اضافه کردند که ۳ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در صورتی می‌تواند به این شکل تحقق یابد که برای کشور مضر نباشد و با احکام شریعت و پیشرفت کشور از نظر اقتصادی منافات نداشته باشد. وی با بیان اینکه «شاید این حرف‌ها در روزهای اول انقلاب درست بود»، افزود: آن روزها باید برخی کارخانه‌ها از دست مدیران سابق گرفته و به دست افرادی دیگر سپرده می‌شد، اما انجام این کار در آن زمان به این معنا نیست که اقتصاد کشور را حتما به دست افرادی که تازه به دوران رسیده‌اند، بدهیم و همه کسانی را که تجربه دارند به دور بریزیم. رییس دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگر از سخنان خود افزود: آن زمانی که من این حرف‌ها را زدم همه گفتند تو داری حرف‌های سرمایه‌داران را می‌زنی و بنده را به طرفداری از سرمایه‌داری و اسلام آمریکایی متهم کردند؛ در صورتی که من نه اسلامم آمریکایی بود و نه طرفدار سرمایه‌داری بودم، بلکه این حرف‌ها به عقلم می‌رسید و گفتم که این‌جوری رفتار کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از صادق‌نیوز وی خاطرنشان کرد: من الان کاری به مسائل سیاسی ندارم، بیایید یک کارهای علمی کنیم که این برای مملکت باقی می‌ماند؛ زیرا در سیاست نوسانات هست که البته این نیز لازمه مسائل سیاسی است.