وزیربهداشت: انتخاب «تک‌فرزندی» به عنوان روش زندگی درست نیست

وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه انتخاب تک‌فرزندی به عنوان یک روش زندگی درست نیست، به زوج‌های جوان در این زمینه هشدار داد و از آنها خواست تا در مورد عواقب آن اطلاعات لازم را کسب کنند. دکتر «مرضیه وحید دستجردی» در گفت‌و‌گو با ایرنا همچنین افزایش جمعیت در کشور را اقدامی دانست که باید با برنامه‌ریزی اساسی و بر پایه تحقیقات صورت گیرد. وزیر بهداشت دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را یکی از شرایط مهم دراین زمینه دانست و تاکید کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد مردم روستایی و شهری، در سراسر کشور به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی کامل دارند و این مساله مهم تاثیر بسزایی ازلحاظ آماری و کیفی بر نرخ رشد جمعیت دارد.

وی توضیح داد: در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چند سال بعد از آن‌، بسیاری از مردم به خانه‌های بهداشت دسترسی نداشتند و وضعیت بهداشت و درمان مطلوب نبود.

دستجردی هشدار داد: در حال حاضر در جامعه شاهد تک فرزندی هستیم و بسیاری از زوج‌ها به دلایل مختلف تمایل چندانی به ازدیاد فرزند ندارند که روش درستی نیست.

وی تصریح کرد: تک فرزندی به دور ازمسائل سیاسی ، اقتصادی در سلامت روانی فرزندان در آینده اثرات سوء دارد و حتی این اثرات نامطلوب را به جامعه می‌کشاند.

وزیر بهداشت‌، تدوین برنامه‌ای اصولی و اساسی را برای افزایش جمعیت یک اصل مهم دانست و گفت: برنامه تنظیم خانواده نیز باید با یک سیاست جدید و درست در جامعه اجرا شود.