دلایل ترکیه برای حمایت از حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای‌ ایران

وزیر خارجه ترکیه ضمن تشریح تلاش کشورش برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ‌ایران آن را در راستای ‌ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه زمان چاپ ترکیه، احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت:‌ اینکه ترکیه از حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ‌ایران حمایت می‌کند، به دلیل جانبداری ما از‌ایران نیست؛ بلکه‌ این به سبب اهمیتی است که ما برای امنیت منطقه قائل هستیم. وی افزود: ترکیه با حضور در مجامع بین‌المللی در‌صدد کمک به نظام جهانی است و اصرار آنکارا برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌های بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌ای ‌ایران باید در چارچوب‌این کمک‌ها به سیستم جهانی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به عضویت کشورش در شورای امنیت سازمان ملل و گروه بیست و همچنین شرکت در طرح و ابتکار نشست ائتلاف تمدن‌ها با همکاری سازمان ملل متحد، گفت: آنکارا در تلاش است تا از طریق ‌این نهادها به سیستم جهانی کمک کند. این مقام ترک تصریح کرد: ترکیه خواهان منطقه‌ای امن در همسایگی خود، خاورمیانه، قفقاز، بالکان و خلیج فارس است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در رابطه با روابط کشورش با ارمنستان که به دلیل اختلافاتشان به ویژه در خصوص کشتار ارامنه قطع شده، گفت: ما نه تنها خواستار باز شدن مرزهای خود با ارمنستان هستیم، بلکه بر باز شدن مرزهای ارمنستان با آذربایجان نیز که به دلیل اختلاف مرزی دو کشور در زمینه قره‌باغ مسدود است، تاکید داریم.