هدف سفر احمدی‌نژاد به نیویورک به روایت کلینتون

هیلاری کلینتون‌، وزیر خارجه آمریکا گفت که سفر احمدی‌نژاد‌، رییس جمهور ایران به نیویورک تلاشی برای منحرف کردن توجه‌ها و سردرگم کردن مردم، درباره نقض پیمان ان.‌پی.‌تی توسط ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی که از چند روز قبل نسبت به حضور رییس جمهور ایران در کنفرانس بازبینی منع گسترش تسلیحات موضع‌گیری کرده بود، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای مدعی شد که ایران ان.پی.تی را نقض کرده است.

کلینتون در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی مدعی شد که ایران پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی را نقض کرده است.

کلینتون در حالی چنین سخنانی گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسوولیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای کشورهای امضاکننده ان.‌پی.‌تی را دارد و تنها نهاد رسمی است که مجاز به اظهار نظر درباره نقض پیمان ان‌پی‌تی توسط کشورها است، در تمامی گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بر عدم انحراف ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرده است.

کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی از دیروز در نیویورک آغاز شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: اگر ایران [در کنفرانس بازنگری ان.‌پی.تی] بگوید که ما آماده هستیم تا از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی پیروی کنیم، این اخبار خیلی خوبی است؛‌ اما من یک احساس دارم که این چیزی نخواهد بود که آنها قصد انجام آن را دارند. من فکر می‌کنم آنها تلاش دارند تا توجه‌ها را منحرف کرده و باعث سردرگمی در موضوع شوند، [اما] هیچ سردرگمی وجود ندارد.

کلینتون مدعی شد: آنها شرایط ان.‌پی‌.تی را نقض کرده‌اند،‌ آنها تحت تمامی محدودیت‌ها و تعهدات قرار داشتند، اما آنها از محدودیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل پیروی نکرده‌اند.

وی افزود: بنابراین ما قصد نداریم که به ایران اجازه دهیم تا تلاش کند داستان عدم همراهی خود را [با آژانس] به همراهی تغییر دهد و به هر حال تلاش‌هایی را که ما در کانون آن قرار داریم آشفته کند، تلاش‌هایی که با هدف همراه کردن جامعه جهانی برای موافقت با قطعنامه قاطع شورای امنیت علیه ایران است که در نتیجه عملکرد آنها بوده و انزوای بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا درباره کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی گفت: این کنفرانس ایجاد شده تا تعهد جامعه جهانی به خلع سلاح، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و محدود کردن توسعه تسلیحات اتمی را شفاف سازد.

وی گفت: هدف کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی تکرار تعهدات جامعه بین‌الملل به سه هدف است: خلع سلاح، عدم اشاعه و کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای. بنابراین بخش عمده‌ای از کشورها به این کنفرانس می‌آیند تا ببیند چه پیشرفت‌هایی را می‌توانیم ایجاد کنیم و این از اولویت بالایی برای «باراک‌اوباما» رییس‌جمهور آمریکا برخوردار است.