کوتاه از نمایشگاه - ۱۴ اردیبهشت ۸۹

شهاب مقربین گفت: مساله کوچک‌ بودن غرفه‌ها و محدودیت جا یکی از مشکلات اصلی نمایشگاه کتاب است و ما به عنوان ناشر هیچ‌گونه حق انتخابی در این‌باره نداریم. او در عین حال متذکر شد: تربیت‌بندی غرفه‌ها به هر نحوی که صورت گیرد، در هر صورت اعتراض عده‌ای را در پی دارد؛ اما با توجه به امکانات و توانایی‌های مسوولان برگزاری نمایشگاه، آن نظم لازم و مورد انتظار وجود ندارد. او درباره کیفیت کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند، اظهار کرد: کیفیت کتاب‌ها به ناشران بستگی دارد. با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در دادن مجوز به کتاب‌ها اعمال می‌شود، همه کتاب‌ها امکان انتشار پیدا نمی‌کنند و این در کیفیت نمایشگاه تاثیر می‌گذارد.

برای نخستین بار سرای اهل قلم با همکاری دفتر مجامع فرهنگی نشست‏هایی با حضور متخصصان و مترجمان زبان و ادب فارسی تعدادی از کشورها برگزار می‏کند.

شبکه چهار سیما هر روز با پخش زنده برنامه کتاب چهار، در بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

همزمان با نخستین روز گشایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، باجه‌های پستی در نقاط مختلف نمایشگاه کتاب تهران مستقر می‌شوند.

محمدرضا سنگری گفت: باید فرصت نقد وضعیت نمایشگاه کتاب و اظهارنظر درباره نوع و کیفیت کتاب‌های آن فراهم شود؛ البته این نقدها باید بر گروه‌های صاحب‌ اندیشه و کارشناس مبتنی باشد. این نویسنده و پژوهشگر عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فرصت ملی، آموزشی و فکری برای عموم جامعه است. مردم از گوشه و کنار ایران از مدت‌ها قبل، با اشتیاق منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب هستند تا آخرین دستاوردهای علمی و فرهنگی ایران و جهان را در قالب کتاب ببینند.