پیش‌بینی روند آتی قیمت طلا

منبع: دیلی کروکس

مترجم: مصطفی جعفری

آنچه در پی می‌آید، متن مصاحبه‌ای است که سایت دیلی کروکس با جف کلارک، کارشناس بازار طلا انجام داده است. جف یکی از کارشناسان زبده بازار طلا است. سلام جف. همان‌طور که می‌دانیم، قیمت طلا اوایل پاییز گذشته سیر صعودی داشت و از ۱۰۰۰ دلار گذشت. در دسامبر حتی به ۱۲۰۰ دلار هم رسید و رکورد تازه‌ای را شکست. افزایش شدید قیمت طلا جانی تازه به بازار داد و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. اما چندی نگذشت که قیمت طلا کاهش یافت و وضعیت بازار طلا به وخامت گرایید. پس از آن هم قیمت‌ها بین ۱۰۵۰ و ۱۱۵۰ دلار نوسان کرده است. طبق معمول سهام طلا از خود طلا نوسان بیشتری را تجربه کرده است. اما الگوی تغییرات این دو مشابه بوده است. لطفا نظرت را راجع به بازار طلا و سهام طلا بگو. فکر می‌کنی اوضاع در سال جاری بیشتر شبیه سال ۲۰۰۸ باشد یا شبیه سال ۲۰۰۹ که قیمت‌ها به شدت افزایشی بودند؟

جف کلارک: من امیدوارم که بتوانم پاسخ مناسبی به سوال شما بدهم. اما برای درک این که طلا و سهام طلا در حال حاضر در چه موقعیتی قرار دارد و در آینده به چه سمتی خواهد رفت، باید چند نکته را در نظر داشت.

همان‌طور که گفتید، در ماه دسامبر قیمت طلا به ۱۲۲۱ دلار رسید، اما پس از آن دوباره کاهش یافت تا این که در فوریه به زیر ۱۰۷۵ دلار رسید، اما در کل از آن زمان به بعد در حول و حوش ۱۱۰۰ دلار نوسان نشان می‌داد. از دسامبر به بعد طلا حدود ۱۳ درصد کاهش ارزش داشته است. نکته مهم این است که این کاهش قیمت‌ها غیرطبیعی نیست. در واقع، از نه سال پیش که طلا یک بازار گاوی را تجربه می‌کند تا به حال، ۱۶ بار تصحیح قیمت بیش از ۵ درصد در آن رخ داده است. متوسط تصحیحات مذکور نیز ۱۳ درصد بود، یعنی دقیقا برابر آن چیزی که در سال جاری شاهد بودیم. ضمنا بیشترین تصحیح قیمت در این سال‌ها حدود ۲۷ درصد بوده است.

بنابراین کاهش قیمتی که در سال قبل مشاهده شد، نگران‌کننده نیست و می‌توان گفت کاملا عادی است.

همان طور که گفتید، به نظر می‌رسد که اکنون طلا در یک رِنج خاص مبادله می‌شود. با این حال ممکن است در سال جاری تصحیح قیمتی دیگری نیز رخ دهد و قیمت طلا به ۹۰۰ دلار بازگردد. این پیش‌بینی ممکن است بعضی افراد را به هراس بیاندازد، اما بازهم نمی‌توان گفت بازار دچار شرایط غیرعادی شده است. در واقع، اگر قیمت‌ها کاهش یابند من بیشتر از آنکه بترسم، از آن به عنوان یک فرصت خرید استفاده می‌کنم.

چیز دیگری که نباید فراموش کرد، این است که اغلب دارایی‌ها از جمله طلا در طول سال گذشته و حتی سال‌های قبل همگام با هم تغییر کرده‌اند. منظور من این است که قیمت‌های طلا و سهام طلا اغلب همسو با دیگر بازارها در حال کاهش و افزایش بوده‌اند و زمانی که قیمت سهام تغییر کرده است، قیمت طلا هم تغییر کرده است. در حال حاضر ما در موسسه تحقیقات کیسی انتظار داریم که افکار عمومی مجددا دید مثبتی نسبت به بازار طلا پیدا کند و زمانی که این اتفاق رخ دهد، طلا به طور مستقل از بازار بزرگتر مبادله می‌شود. البته ما نمی‌توانیم تاریخ دقیق را مشخص کنیم. عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود، فصلی بودن است. اغلب، اوج قیمت‌های طلا در هر سال نسبتا دیر و بین سپتامبر و دسامبر اتفاق می‌افتد. سال گذشته هم همین امر را شاهد بودیم. در بخش اول هر سال هم یک فصل از کاهش قیمت‌ها را شاهدیم و دوباره همین روند تکرار می‌شود. این همان چیزی است که سال گذشته شاهد بودیم.

کاهش قیمت فصلی اغلب تا تابستان ادامه پیدا می‌کند و صحنه را برای افزایش قیمت در ادامه سال آماده می‌کند. بنابراین عادی است که تا چند ماه آینده قیمت‌ها کاهش یابند و پس از آن دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

واضح است که فصلی بودن چیزی را تضمین نمی‌کند، اما به ما این امید را می‌دهد که کاهش قیمت‌ها می‌تواند به زودی پایان پیدا کند.

آیا خود شما اکنون حاضرید طلا بخرید؟

کلارک: خوب اگر کسی طلا خریداری نکرده، من توصیه می‌کنم که کمی طلا بخرد. ما توصیه می‌کنیم که افراد علاوه بر پس‌انداز نقدیشان حداقل معادل ارزش دو ماه درآمد خود را به شکل طلای فیزیکی نگهداری کنند. به نظر من اگر طلا خریداری نکرده‌اید، حتما زودتر دست به کار شوید. می‌توانید به تدریج و طی چند ماه آینده و یا حتی دفعتا طلا خریداری کنید. زمانی که مقدار حداقلی از طلا را خریداری کنید، می‌توانید نسبت به قیمت وسواس بیشتری نشان بدهید.

من نمی‌توانم تضمین کنم که این پیش‌بینی‌ها درست از آب در خواهند آمد، اما نشانه‌های زیادی هست که به ما می‌گوید قیمت طلا در کوتاه‌مدت پایین خواهد بود. بنابراین بهتر است از فرصت استفاده کرده و طلا خریداری کنید.

سهام طلا چه طور؟ آیا این پیش‌بینی در مورد سهام طلا هم مصداق دارد؟

کلارک: همان‌طور که می‌دانید، سهام طلا اصولا از همان روند طلا پیروی می‌کند، اما نوسان بیشتری نشان می‌دهد. در سال جاری من مشتاق بودم که دریافتی کمپانی‌های طلا را ببینم. در فصل قبل قیمت‌های طلا بسیار بالاتر از قیمت‌های همان فصل در سال گذشته و در بحبوحه بحران بود. بنابراین، این انتظار وجود داشت که قیمت بالاتر طلا به یک افزایش بزرگ در سود سهام طلا منجر شود. اگر این اتفاق می‌افتاد، قیمت سهام طلا هم افزایش می‌یافت.

خب، چه اتفاقی رخ داد که قیمت سهام طلا افزایش نیافت؟

کلارک: ترکیبی از عوامل برای پایین نگه داشتن قیمت‌های سهام طلا وارد عمل شدند. اما من فکر می‌کنم که می‌توان به این فاصله زمانی نسبتا طولانی هم به عنوان بهترین موقعیت برای خرید سهام طلا نگاه کرد. در ادامه برخی از این عوامل را به اختصار معرفی می‌کنم. عامل اول آنکه در بسیاری موارد سهام طلای بسیار زیادی به بازار وارد شد. در واقع می‌دانیم کمپانی‌ها گاهی اوقات زمانی که باید سرمایه خود را افزایش دهند، سهام بیشتری را منتشر می‌کنند. هر چه سهام منتشر شده یک کمپانی بیشتر باشد، دریافتی هر سهم کمتر شده و حجم مبادله لازم برای بالا بردن سهام بیشتر می‌شود.

افزایش انتشار سهام هم به عامل دوم انجامید. بخش طلا نسبتا حجم مبادله پایینی دارد. اخیرا حجم کل در این بخش افزایش چندانی نداشته است؛ این در حالی است که سهام به شدت افزایش یافته است. در واقع، قیمت‌های سهام تا زمانی که حجم بیشتری در این بخش مورد مبادله قرار نگیرد، افزایش زیادی نخواهد داشت.

اما چه طور می‌توان حجم مبادله را بالا برد؟ واضح است که سیستم باید جذابیت بیشتری پیدا کند. پس فاکتور سوم وارد عمل می‌شود و آن هم این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حتی رسانه‌ها این بخش را بسیار کم تحت پوشش قرار می‌دهند. گاهی اوقات سرمایه‌گذاران فراموش می‌کنند که بخش طلا چه قدر کوچک است. از آنجا که این بخش بسیار کوچک است، اغلب تحلیل‌گران آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و افکار عمومی علاقه کمی به آن دارد. زمانی که در ماه دسامبر قیمت طلا رکورد شکست، تازه صحبت از بخش طلا آغاز شد. اما این علاقه بسیار گذرا بود. به هر حال این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذاران تازه کار بسیار مثبت باشد.

فکر می‌کنم که جذب افراد به بازار طلا در نتیجه افزایش قیمت‌های طلا نیاز به زمان دارد و زمانی که این بازار جذابیت بیشتری پیدا کند، قیمت سهام طلا هم به راحتی افزایش پیدا می‌کند.

من اغلب این سخن داگ کیسی را نقل می‌کنم که این اتفاق مانند تلاش برای «جا دادن آبشار نیاگارا در یک آلونک است». من هم فکر می‌کنم زمانی که مردم به طلا و سپس بورس طلا رو بیاورند، چیزی مشابه همین امر اتفاق می‌افتد. در این مرحله حجم بسیار بالا می‌رود و قیمت سهام طلا به بیشتر از آنچه که هر کسی ممکن است فکر کند می‌رسد و حتی این افزایش می‌تواند بزرگتر از قیمت سهام اینترنت در دهه ۹۰ باشد.

عالی است جِف... اما آیا پیشنهاد می‌کنید که در شرایط فعلی سهام طلا خریداری کنیم؟

کلارک: در حال حاضر ما در بازار سهام طلا شاهد وضعیت مشابهی با آنچه که در بازار طلا می‌بینیم، هستیم. سهام طلا از ماه مارس یا آوریل سال گذشته هم‌جهت با طلا و کل بازار مورد مبادله قرار گرفته است. بنابراین اگر کل بازار همچنان روند صعودی داشته باشد، قیمت طلا هم بالاتر می‌رود. عکس این هم برقرار است. اگر کل بازار روند نزولی داشته باشد یا سقوط کند نیز طلا هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سهام طلا هم تا حدودی به طور فصلی تغییر می‌کند و این فصلی بودن مختص خود آن است. قیمت سهام طلا در طول تابستان تصحیح می‌شود و این امر اغلب فرصت خوبی برای خرید سهام را قبل از افزایش قیمت‌ها در پاییز به دست می‌دهد.

زمانی که سهام طلا با طلا مقایسه می‌شود، می‌بینیم که سهام طلا نسبتا ارزان است. البته این بدان معنی نیست که امکان ندارد قیمت سهام طلا بیشتر کاهش یابد. قطعا این امکان وجود دارد. اما در تصویر کلی، سهام طلا در حال حاضر ارزش بالایی دارد و این اواخر هم نسبت به طلا روند افزایشی داشته است.

بنابراین اگر تاکنون سهام طلا خریداری نکرده‌اید و چشم‌انداز بلندمدت تری دارید، تمرکز روی سهام کمپانی‌های موفق می‌تواند فکر بدی نباشد. در غیر این صورت پاسخ من این است که با توجه به وضعیت خود در این مورد تصمیم‌گیری کنید و ببینید چه قدر طلا و پول نقد در دستتان است.

اگر هم اکنون مقدار معقولی سهام طلا در اختیار دارید، من توصیه می‌کنم که صبر کنید تا قیمت‌ها بازهم کاهش پیدا کند. در واقع هر چه سهام طلای بیشتری در اختیار داشته باشید، بیشتر می‌توانید نسبت به قیمت حساس باشید. واضح است که اگر طلای فیزیکی و پول نقد کافی در اختیار نداشته باشید، من توصیه می‌کنم که قبل از خرید سهام طلا، خود طلا را خریداری کنید.

این توصیه خیلی کلی است. توصیه مشخص تر دیگری ندارید؟

کلارک: من به این نتیجه رسیده‌ام که طلا و سهام طلا قیمت بیشتری پیدا خواهند کرد و این امر ربطی به وضعیت کلی بازارها ندارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که زمانی که قیمت طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار برسد، مهم نیست که داوجونز یا S&P چه طور تغییر می‌کنند. آخرین باری که در دهه ۷۰ بازار فلزات قیمتی افزایش قیمت شدیدی را شاهد بود، S&P یک کاهش ۲۲ درصدی را مشاهده کرد. شایان ذکر است که سهام طلا تا ژانویه ۱۹۸۰ معادل ۶۵۰ درصد افزایش نشان داد. من فکر می‌کنم که قبل از این که این بازار گاوی بگذرد،

اتفاق مشابهی رخ خواهد داد. برای من قطعی است که دیر یا زود این اتفاق رخ می‌دهد. بدون توجه به این که طلا یا سهام طلا در طول این چند ماه چگونه تغییر می‌کنند، بهترین توصیه‌ای که می‌توانم بکنم، این است که حواستان به کل اقتصاد باشد... هیچ وقت به خاطر کاهش قیمت‌هایی که در واقع نرمال هستند، دچار هراس نشوید. با آن‌ها مانند شانسی برای پیدا کردن جایگاه خود برخورد کنید. روز شما هم فرا خواهد رسید.

به خاطر وقتی که در اختیارمان گذاشتید ممنونم.

کلارک: خواهش می‌کنم. مایه افتخار من است.