معاون وزیر نفت از دور جدید مذاکرات گازی ایران و عراق در تهران خبر داد و گفت: تاکنون مذاکراتی با عراق برای تامین گاز مورد نیاز استان‌های مرزی و به ویژه نیروگاه‌های برق این کشور انجام شده است. معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با اشاره به انجام مذاکرات هفته گذشته با هیات عراقی در تهران بیان کرد: همچنین تامین نیازهای گازی عراق، توسعه همکاری‌های دو جانبه و توسعه میادین مشترک نفت و گاز از مهم‌ترین محورهای مذاکرات دو طرف در تهران بوده است.

«حسین نقره کار شیرازی» در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به درخواست عراق برای واردات روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از ایران تصریح کرد: ایران در صورت نهایی شدن مذاکرات امکان تامین گاز مورد نیاز عراقی‌ها را دارد.

در حالی مذاکرات گازی ایران و عراق در حال انجام است که مقامات وزارت نفت عراق از احتمال صادرات ۲۵ میلیارد مترمکعبی گاز عراق تا سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داده و اعلام کرده اند: در آینده گاز عراق به ترکیه و در نهایت با خط لوله نابوکو به اروپا صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت در ادامه در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران برای توسعه میادین گازی ترکمنستان توضیح داد: پس از افتتاح دومین خط لوله گاز وارداتی ایران از ترکمنستان با حضور روسای جمهور دو کشور، مذاکرات جدیدی برای توسعه همکاری‌های گازی تهران - عشق آباد انجام گرفت.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت از توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های فعال در ترکمنستان برای توسعه میادین نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای مذاکرات دو طرف یاد کرد و افزود: ایران قصد توسعه دو میدان گازی «یولاتان» و «دولت آباد» را به صورت مشارکت در تولید دارد.

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه میدان گازی «یولاتان» ترکمنستان سال گذشته پس از تامین منابع مالی این طرح توسط شرکت‌های چینی متوقف شده بود. در حال حاضر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز از دو نقطه از ترکمنستان وارد ایران می‌شود که با راه‌اندازی فاز دوم خط لوله دوم ترکمنستان از پالایشگاه خانگیران تا منطقه سنگ بست میزان واردات گاز از این همسایه شمال شرقی تا سقف ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.